منوی دسته بندی

آموزش گیتار از صفر اصول صحیح انگشت گذاری دست چپ در گیتار

guitar finger

آموزش گیتار از صفر

در آموزش های دیگر مرتبط با گیتار راجع به نحوه ی نگه داشتن گیتار مفصل صحبت شد. در این پست آموزش گیتار به شما اصول انگشت گذاری (دست چپ) گیتار رو آموزش می دهیم. برای یادگیری اصولی گیتار می توانید با تهیه ی دوره ی آموزش گیتار از صفر تا پیشرفته که این دوره در سایت آموزش موسیقی چارگاه در سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته ارائه داده می شود. می توانید با تهیه ی هر سطح به صورت اصولی گیتار را یادبگیرید.

برای یادگیری اصولی گیتار کلیک کنید

اصول انگشت گذاری دست چپ در گیتار:

در آموزش گیتار از صفر معمولا اصول انگشت گذاری کمی برای هنر آموزان گنگ است برای آنکه انگشت گذاری دست چپ برایتان روشن شود ابتدا دست چپتان را باز کنید سپس کف دست تان را رو به بالا بگیرید، شستتان رابین انگشت یک و دو فشار دهید و دستتان را مشت کنید. دقت داشته باشید تمام بند انگشتانتان باید حالت خمیده داشته باشند. و نیز دستتان هم بعد از گرفتن دسته ی گیتار هم باید در همین حالت باشد.در روی دسته ی گیتار انگشت شست می بایست پشت دسته قرار گیرد.

بسیار باید نرم و راحت و صاف قرار گیرد. فضار بیش از اندازه نیاورید.بند انگشتان چه زمانی که فرت را می گیرید چه در زمان استراحت باید حالت خمیده خود را حفظ کند. یادتان باشد دست چپ باید به حالت طبیعی روی دسته گیتار قرار گیرد.در آموزش گیتار از صفر معمولا هنر آموزان در ابتدا دسته ی گیتار را بسیار فشار می دهند و خیلی نمی توانند انگشتان خود را تکان دهند اگر در ابتدا این حالت برایتان پیش می آید اصلا نگران نباشید به مرور زمان با تمرین منظم انگشتانتان سریع و نرم می شود.

پس از آنکه حالت انگشت گذاری را به خوبی فهمیدید حال می بایست نحوه ی اجرای نت ها را بدانید در آموزش گیتار از صفر همیشه همه این نکته برایشان سوال است که نت ها را نوازنده چگونه پیدا می کند و اصلا گیتار شش سیم دارد و این همه نت را چگونه اجرا می کند؟ همه ی این سوالات را در ادامه پاسخش را بدست می آورید .

آموزش گیتار از صفر اصول صحیح انگشت گذاری دست چپ در گیتار

آموزش گیتار از صفر اصول صحیح انگشت گذاری دست چپ در گیتار

در ساز گیتار و تمام سازهای مشابه وقتی شما سیم را در محل صحیح و مورد نظر فشار می دهید درواقع طول سیم تغییر می کند و تغییر طول سیم به معنای تغییر فرکانس تولید شده نسبت به حالت قبل است به همین دلیل برای اجرای هر نت کافی است که شما سیم را با نوک انگشتانتان در محل صحیح فشار دهید پس از آن با پیک یا انگشتان دست راستتان کافی است سیم را مرتعش کنید تا نت مشخصی براساس محل انگشت گذاری به صدا در بیاید.بنابرین درست است شش سیم دارد اما با انگشت گذاری روی هر فرت یک نت تاز نیز به صدا در می آید. در آموزش گیتار از صفر همیشه رعایت چند نکته الزامی است که هنر آموزان باید به آن ها عمل کنند:

  • با نوک انگشتانتان را در حالی که خمیده است روی سیم فشار دهید.

  • سعی کنید نوک انگشت تان به صورت عمودی و بدون هیچ زاویه ای روی سیم قرار گیرد.

  • در هنگام فشار دادن سیم حواستان باشد گوشه ی انگشتتان با سیم مجاور برخورد نکند.

برای انگشت گذاری بر روی هر فرت حواستان باشد که انگشتتان را به جای میله ی فلزی باید بین قرار دهید البته در جای مناسب که در ادامه گفته می شود. به عنوان مثال فرض کنید که می خواهید نت فرت پنجم را بنوازید در این صورت انگشتتان را بین میله های فرت های چهارم و پنجم قرار دهید. نکته ی مهم این است که انگشت تان را نباید دقیقا در مرکز مربع یعنی درست بین دو فرت قرار دهید بلکه می بایست انگشتتان را در نزدیکی فرت بالاتر قرار دهید. این نوع انگشت گذاری باعث تولید صدایی شفاف و بدون گز و زنگ می شود.

ملتهب شدن پوست نوک انگشتان:

اگر دستان ظریفی دارید احتمالا در ابتدای شروع گیتار نواختن نوک انگشت تان در اثر تماس مداوم با سیم ها ممکن است نوک انگشتتان ملتهب بشود! در این صورت اصلا نگران نباشید معمولا در هفته های اول پوست نوک انگشتتان ممکن است کمی ملتهب شود به مرور زمان کم کم پوست آن قسمت از نوک انگشتتان زخیم تر می شود و دیگر آن سوزن و درد اوایل را نخواهد داشت. معمولا در آموزش گیتار از صفر هنر آموزان شروع به شکایت می کنند که بدلیل درد نوک انگشتان نمی توانند تمرین کنند! پاسخ در این شرایط یک چیز است باید صبر کنید و به تمرین ادامه دهید به مرور زمان نوک انگشتانتان عادت می کند.

راه کارهایی برای سریع و نرم شدن انگشتان:

معمولا در آموزش گیتار از صفر خیلی ها از کند بودن انگشتشان شکایت می کنند خب این طبیعی است در ابتدا دستان شما عادت ندارند و خیلی سخت و کند ممکن است انگشت گذاری کنید. در این شرایط چند تمرین همیشه مفید است:

۱)تمرین با توپ پینگ پونگ کافی است یک توپ پینگ پونگ را روی میز قرار دهید و کف دستانتان را بروی آن بگذارید و با دستانتان باز کنید این کار باعث می شود دستانتان نرم شود و آن سخی گذشته را نداشته باشد. می توانید با انگشتانتان سعی در کنترل کردن توپ کنید این کار هم باعث افزایش کنترل بهتر شما روی حرکت انگشتانتان می شود خصوصا راست دست ها که حرکت دادن انگشتان دست چپ برایشان سخت است!

۲) یک مداد را بین انگشتانتان قرار دهید و با یکی مداد را تکان دهید درست همان کاری که سر کلاس های دانشگاه یا مدرسه انجام میدهید! این کار باعث می شود انگشتانتا کم کم نرم و آن حالت سختی از آنها خارج شود.

۳) بهترین راه تمرین تمرین و تمرین کردن است. اگر به طور مداوم تمرین کنید یعنی به طور مداوم در حال پرورش عضلات انگشتانتان هستید وقتی تمرین مداوم باشد به مرور زمان سعی می کنید سریع تر اجرا کنید و بعد از یک مدت تمرین مداوم البته با مترونوم شاهد خواهید بود انگشتتان چقدر نرم و سریع شده اشت.

در هر مرحله و زمان از تمرین اگر احساس خستگی کردید حتما تمرین را متوقف کنید و به استراحت بپردازید. پس از استراحت دوباره تمرین را شروع کنید. و از همه مهمتر آنکه همیشه به سلامت خود اهمیت دهید قرار نیست شما چهار پنج سال ساز بزنید شما تا آخر عمر می خواهید نوازندگی کنید پس به خوبی از اسیب های احتمالی با استراحت دادن به خود جلوگیری کنید.

در ادامه راجع نکات بیشتری در رابطه با آموزش گیتار از صفر قرار می دهیم  هم گیتار الکتریک و هم کلاسیک چرا که این دو نکات ظریفی در انگشت گذاری دارند که باید بدانید.

شما می توانید با تهیه ی دوره ی آموزش گیتار از صفر تا پیشرفته به صورت اصولی گیتار را یادبگیرید . آموزش گیتار در سایت آموزش موسیقی چارگاه در سه سطح ارائه می شود که شامل سطح مقدماتی ، متوسط و پیشرفته می باشد.پیشنهاد ما به شما این است که از سطح مقدماتی شروع کنید. بسیاری از دوستان فکر می کنند سطح مقدماتی را نیاز ندارند اما واقعیت این است اگر می خواهید آموزش را با این مدرس کامل و صحیح دریافت کنید از سطح مقدماتی شروع کنید تا اگر اشکالات مقدماتی هم داشتید برطرف شود. قطعا کسی در نوازندگی بی اشکال نیست ممکن است شما یک تکنیکی را سالهاست اشتباه اجرا می کنید ولی وقتی یک آموزش گیتار از صفر را می بیند تازه متوجه می شوید چقدر ایراد داشته اید. و نکته ی جالب این است که وقتی آن ایراد را برطرف می کنید به خوبی متوجه می شوید چقدر در کیفیت اجرای شما اثر مثبت گذاشته است.

این مقاله متعلق به سایت اموزش موسیقی چارگاه می باشد

مدیریت سایت وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *