منوی دسته بندی

با هم بشنویم: کمیتاس، و نجابت موسیقی ارمنی

باهم بشنویم

با هم بشنویم: کمیتاس، و نجابت موسیقی ارمنی

 کمیتاس موسیقی ساده و زندگی غم انگیزی دارد. بیشتر موسیقی های او خیلی بکر و محلی به گوش میایند. انگار که یک آواز یا لالایی دست نخورده ی ارمنی می شنوید. او از نبود خانواده، جنگ، نسل کشی ارمنی ها و مرگ بسیاری از عزیزانش در آن، داغ دار بود. لطافت و بیان موسیقی او برای گوش ایرانی بسیار آشنا و دوست داشتنی و قابل پذیرش است. 

  کمیتاس روحانی، نظریه‌پرداز موسیقی، آهنگ‌ساز، رهبر ارکستر، نوازنده (موزیکولوژی، کاپل‌مایستر)، استاد علوم تربیتی و مشغول در فعالیت های مربوط دیگر بود.

نام واقعی او سوقومون گئورگی سوقومونیان بود. کومیتاس نامی‌بود که در کلیسا به او دادند.

komitas 1

راهب و آهنگساز ارمنی کمیتاس

کومیتاس موسیقی بکر و بدویِ محلی کشورش ارمنستان را گردآوری کرد و بعضی را منتشر کرد و بعضی را بازسازی. او شعر و موسیقی بیش از ۴۰۰۰ ترانه ی ارمنی را گردآوری کرد، که بخشی از آن منتشر شده است.

  داستان موسیقی های او زیبا و ساده است و صدای موسیقی او قابل پذیرش برای ادراک طبیعی انسانی است. به راحتی می توانیم لحن کودکانه و آرامش دوست کمیتاس را در موسیقی هایش بشنویم. کوارتت های زهی کمیتاس شامل یک مجموعه ی کوتاه با اسم Ten Armenian Songs (arranged) for String Quartet قابل دسترسی است. کوارتت زهی یعنی ۴ نوازی ساز های خانواده ی ویولن. معمولاً ویولن ۱ ویولن ۲ ویولن آلتو و ویولن سل ساز های تشکیل دهنده ی کوارتت زهی هستند.

      موسیقی آل آیلوس را با این داستان بشنوید. 

به داستان:

a girl who looks for a red wale. and asks the boy if he sees the wale. the boy doesn’t know where it is but he has in actual fact stolen it and he is kipping it from her 

دختری که دنبال یک شال بافتنی قرمز می گرده و از پسر پرسیده که شالشو ندیده؟ پسر می گه که نمی دونه کجاست اما در واقعیت پسر اون رو برداشته و از دختر گرفته. 

شب موسیقی ارمنی

با اجرای قطعات کمیتاس، آرام خاچاطوریان، لوریس چکناواریان) ارکستر ملی به رهبری رازمیک اوهانیان

 

 

 

دریا برازجانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *