منوی دسته بندی

اگر نتونیم پیانو بخریم باید چه کنیم؟

اگر به جای پیانو از کیبورد استفاده کنیم چی میشه؟

این که نتوانیم برای آموزش پیانو ،  پیانو بخریم خیلی طبیعی و قابل هضم هست. متاسفانه و همچنین خوشبختانه پیانو پر از جزئیات و قطعات حساس و ارزشمند است که این ساز را گران می­کنند. این جزئیات با سیستم واقعا زیبایی کار میکنند. برای مثال (دک) پیانو متشکل از چندین لایه چوب فشرده است. قاب فولادی بزرگ داخل پیانو و سیم های فلزی (زه) و پیچ های خاص که نقش گوشی کوک را دارند و چکش ها و نمد ها و کلاویه ها و اگر بخواهیم خلاصه بگوییم سیستم بسیار پیچیده ی پیانو که نتیجه ی چندین بار تغییرات و پیشرفت های بزرگ به این­جا رسیده باید هم گران باشد… و کوچک ترین پیانو هم قیمت پایه بالایی دارد. پس می ارزد که برای آن پس انداز کنیم و در اولین فرصت آینده یکی از این ساز دوست داشتنی را بخریم اما برای الآن که باید هر چه زودتر کلاس را شروع کنیم چه می شود کرد؟

8

 

سازهایی که کلاویه دارند، الگو های یکسان دارند و حتی اگر روی یک کاغذ کلیدهای پیانو را نقاشی کنیم هم می­توانیم با حرکت دست ها آن را شبیه پیانو استفاده کرد. پس هر صفحه کلیدی با این الگو، می­تواند برای تمرین پیانو مناسب باشند و از طیف الگو های روی کاغذ تا پیانو انتخاب های زیادی داریم. در این ساز ها تنوع برند و امکانات بی شماری وجود دارند. بد نیست این حالات را بررسی کنیم.

۱ .   میدی کنترلر

۲ .  پیانو دیجیتال

۳ .  کیبورد

میدی کنترلر یا میدی کیبورد در واقع یک ساز محسوب نمی شود. این وسیله به تنهایی صدا ندارد. زمانی که ساز با یک کابل به کامپیوتر متصل شود و یک ساز مجازی تعریف شده ی کامپیوتری آماده ی اجرا می­شود، و وسپس که با میدی کیبورد می­نوازیم، از طریق کامپیوتر صدای تولید شده را می شنویم. این ساز بخاطر طولانی بودن پروسه راه اندازی و روشن کردن آن، کمی اذیت کننده است که چندان مشکل بزرگی ایجاد نمی کند. اما مشکلاتی شبیه چالش تنظیم ارتفاع و محکم کردن جای ساز، جا دادن در جایی نزدیک کامپیوتر، و این که کلید های این ساز عموماً با اختلاف نرم تر و (سبک) تر از کلید های پیانو هستند، برای تمرین تکنیک های پیانو ما را به دردسر می اندازند. ولی چه چیزی باعث می شود به تهیه ی میدی کیبورد فکر کنیم آن هم وقتی که این همه با پیانو تفاوت فیزیکی دارد؟ اگر این ویژگی ها را دوست دارید که در زیر می­گویم، شما می توانید روی یادگیری تفاوت های میدی کیبورد تمرکز کنید. اگر اصلا نخواهید یک پیانیست باشید و بعد از کشف کارکرد میدی کنترلر دوست داشته باشید تا همیشه با میلیون ها صدا و ترکیبات الکترونیکی آن لذت ببرید و انواع موزیک را با آن ویژگی های جدید بازنوازی کنید و یا هر چه با خلاقیتتان جور است را بسازید و این دنیای بی انتها را رها نکنید. به عنوان راهنمایی اضافه می­کنم، باید ماجراجویی و هدف داشتن در یک دنیای مجزا را دوست داشته باشید. شاید در مجموع بتوان اشتیاق لازم برای آهنگسازی را در تعریف ماجراجویی تعریف کرد، پس با شناختی که از خودتان دارید صادقانه انتخاب کنید.

کیبورد را به اسم های گوناگون می شناسند. کیبورد یک ساز الکترونیکی کامل و مستقل است که ارزان ترین و در دسترس ترین شکل از سازی است که می شود برای تمرین های پیانو انتخاب کرد. کیبورد قابلیت تولید بسیاری از صدا های الکترونیکی را دارد. «کیبوردیست بودن» هدف نوازندگی این ساز است. پس اگر فرض کنیم برای تمرین پیانو می خواهیم مدتی از کیبورد استفاده کنیم، گزینه ی کیبوردیست بودن را هم روی میز داریم.

 

9

 

 

کیبورد با تمام سازهای کلاسیک (هر سازی با ۱۲ نت مساوی در یک اکتاو) قابلیت هم نوازی دارد. الگوی کاملا منطبق بر پیانو دارد و نواختن آن از نظر فرم و تکنیک با پیانو متفاوت است اما برای مبتدی ها تا مدتی جواب گو است.

پس چرا مربی ها مخالف هستند؟ همه می دانیم که خیلی از معلم های پیانو مخالف تمرین هنرجو ها با کیبورد و پیانودیجیتال هستند. معمولا نگرانی آن ها از آسیب های فیزیکی به دست هنرجو ها است. در سیستم ظریف پیانو مکانیکی یک سری وزنه و کمکی در هر کلاویه است که با وجود آن ها، دست ما با یک مقدار طبیعی کلید را هل میدهد (دقت کنید هل می دهد و نه فشار) و این باعث می شود هیچ فشار غیر طبیعی به دست وارد نشود و هرچقدر در ساز های دیجیتال شبیه سازی شده کلاویه ها وزن نامناسب تری داشته باشند احتمال آسیب به دست بیشتر می شود. در نتیجه این موضوع تعیین کننده است که شما با توجه کامل به باید ها و نباید های فیزیکی با ساز رفتار کنید تا آسیب نبینید. در واقعیت شبیه ترین فعالیت بدنی به ساز زدن، ورزش است، ورزشی استقامتی که هرروز باید تمرین شود تا عضلات آمادگی خود را نگه دارند.

 

10

 

پیانو دیجیتال اما نزدیک ترین ساز به پیانو – که این را در اسم آن می بینید – است. در این ساز تلاش شده بهترین صدای ممکن با بهترین حساسیت و وزن کلید ممکن پیاده شود و اصلا هدف از ساخت این ساز ساخت شبیه ترین چیز به پیانو است مثلا این حساسیت را در مدل به مدل برند های استاندارد می بینیم، ساز های ساخت اخیر آن ها دائم با پیشرفت و ارتقا به تاچ (وزن کلاویه) و کیفیت صدای پیانو نزدیک تر می شود. پس برای خرید پیانو دیجیتال به این دو نکته توجه بیشتری کنید. قابلیت های جانبی ساز ها و داشتن همزمان قابلیت های جانبی ممکن است به نظر جالب و به صرفه باشند اما فراموش نکنید که اگر برای قابلیت های جانبی این ساز را دوست دارید شاید بهتر است کیبوردیست باشید. پس با مربی ای به خرید بروید که در تشخیص این دو نکته –کیفیت صدا و تاچ- شما را راهنمایی کند.

اگر به سوال اصلی مان برگردیم : اگر نتوانیم پیانو بخریم چه کنیم؟ باید بگویم که مهم ترین کار شما این است که مطمئن باشید چه سازی را فعالانه دوست دارید. این ساز ها (کلاویه ای) را به خوبی بشناسید و اگر با آن ها احساس راحتی نکردید بقیه ساز ها را با یک آشنا به ساز امتحان کنید. بین همین سه گزینه ی کیبورد و میدی کیبورد و پیانو ممکن است به کلی مسیر جدید و جذابی پیدا کنید و تنها راه آسان کردن این اتفاق، دیدن ویدیو هایی از نوازندگی، مکانیزم سازها، کارکرد آن ها را دیدن، و تحقیق موثق است. پس برای صرف وقت و انرژی خود در ابتدا بیشتر تحقیق کنید تا اتلاف وقت پیش نیاید…

 

11

 

تجربه ای از تمرین پیانو با بقیه ساز ها دارید؟

از الان می توانید تشخیص دهید بین ساز های کلاویه ای کدام را دوست دارید؟

راجع به ساز بادی کلاویه ای ملودیکا هم بخوانید…

 

ویدئو را ببینید کامل توضیح داده شده  است:

 

[button color=”green” size=”medium” link=”https://www.chargah.ir/wp-content/uploads/2021/03/piano-keyboard.mp4″ icon=”” target=”true”]دانلود ویدئو[/button]

 

 

 

دریا برازجانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *