منوی دسته بندی

آموزش پیانو تصویری به صورت رایگان همراه با فیلم آموزشی

Amoozesh piano tasviri6

آموزش پیانو تصویری به صورت رایگان همراه با فیلم آموزشی

در پست های قبلی در خصوص آموزش پیانو شما با کلاویه ها آشنا شدید فهمدید کلاویه های سفید و سیاه چگونه کنار هم دیگر قرار گرفته اند و همچنین نت ها با چه ترتیبی قرار می گیرند اما همان طور که بارها بارها در انواع آموزش پیانو و یا کتاب های آموزش پیانو و حتی از نوازندگان پیانو دیده اید آنها از هر دو دست خود برای نواختن یک قطعه بهره می برند یکی از مهمترین چالش ها در آموزش پیانو هماهنگ شدن دست راست و چپ در نوازندگی پیانو می باشد که فرد می بایست با انجام تمریناتی در طول آموزش پیانو به این مهم دست یابد. در این آموزش پیانو مدرس شما را خیلی ساده و کاربردی با استفاده از دست چپ و راست اشنا می کند برای یادگیری پیانو می توانید با تهیه ی دوره ی آموزش پیانو سایت آموزش موسیقی چارگاه پیانو را از پایه تا پیشرفته فرابگیرید.

 

 

[button color=”green” size=”medium” link=”https://www.chargah.ir/wp-content/uploads/2019/03/Amoozesh-piano-tasviri.mp4″ icon=”” target=”true”]دانلود ویدئو[/button]

توصیه میکنیم ابتدا مطالب آموزشی را مطالعه کنید سپس آموزش پیانو تصویری را که در ابتدای همین پست قرار داده ایم ببینید و سپس بازهم مقاله را مطالعه کنید ضمن اینکه انجام تمرین فراموش نشود در آموزش پیانو تصویری مدرس این مطالب را آورده همان ها را بارها بارها با ساز خود تمرین کنید تا برایتان بخوبی جا بیوفتد ضمن اینکه برای آموزش کامل می توانید دوره ی پیانو را تهیه کنید.

در این آموزش پیانو تصوریری ابتدا می خواهیم شما را با آکورد آشنا کنیم در پست مربوط به آکورد توضیح داده شد که  هر آکورد از سه نت یا بیشتر (آکوردهای خاص) تشکیل شده (بعضی از منابع دو نت بیشتر ) که زمانیکه با هم نواخته شود صدایی کامل ایجاد می‌کند. صدایی که حاصل ارتباط همزمان صداها باهم دیگر است این صداها همزمان باهم ارتباط هایی را می سازند که مفصل راجع به این موضوع در دوره ی تئوری و هارمونی بحث شده است در آموزش پیانو تصویری مدرس به شما نحوه ی اجرای یک آکورد را توضیح داده است. کافیست همزمان کلاویه های مشخص شده در تصویر پایین را باانگشتانتان با رعایت شکل صحیح دست ها فشار دهید تا صدای حاصل از یک آکورد را بشنوید.

حال اگر یک آکورد را مطابق عکس اجرا کنیم صدای حاصل از یک آکورد را می توانیم بشنویم به نظرتون چیکار میتونیم کنیم که کمی بهتر بشه؟! ساده است اگر این صدای کامل یعنی آکورد رو بصورت ریتمی‌نواخته شود و آکوردهای مختلف بصورت متوالی استفاده شود، صدای ضمینه زیبایی می‌تواند برای ملودی یا شعر (صدای خواننده) ساخته شود. در مثال زیر کامل براتون مطلب جا میوفته هرچند در آموزش پیانو تصویری مدرس کاملا به شما این موضوع را نشان داده است.

مثال:

بیایید یک آکورد بسیار ابتدایی بنوازیم- آکورد C ( در دوره تئوری موسیقی با نحوه ی نام گذاری آکورد ها آشنا می شوید پس اصلا نگران این موضوع نباشید ضمن اینکه مدرس در درس های بعدی این آموزش در دوره ی آموزش پیانو به این موضوع پرداخته)

از دست راستتان استفاده کنید به ترتیب- انگشت شصت – انگشت میانی – انگشت کوچک از این انگشتان برای فشردن کلاویه های مشخص شده در تصویر استفاده کنید. در ابتدا آسان نیست اما چندین مرتبه تلاش کنید تا از این انگشت‌ها استفاده کنید. گفته شد تمرین رمز موفقیت در نوازندگی است پس با آرامش تمرین کنید هیچ کس در ابتدا صحیح اجرا نکرده که شما نفر دوم باشید همیشه در ابتدا سخت است اما با تمرین آسان می شود.

ضمن اینکه آموختن استفاده از آن‌ها زیاد طول نخواهد کشید.

برای موارد بعدی انگشت ها اینگونه شماره گذاری شده اند:

آموزش پیانو تصویری به صورت رایگان همراه با فیلم آموزشی - شماره گذاری انگشتان و قرار گیری انگشتان به منظور اجرا اکورد

آموزش پیانو تصویری به صورت رایگان همراه با فیلم آموزشی – شماره گذاری انگشتان و قرار گیری انگشتان به منظور اجرا اکورد

 

به یاد داشته باشید که مطابق انچه در آموزش پیانو تصویری گفته شده هرسه نت را با هم دیگر و بصورت همزمان فشار دهید. مطابق شکل کلاویه هایی که باید فشار دهید را همراه با شماره انگشتان که در بالای همین تصویر است با دایره های قرمز نشان داده ایم شما کافی است با رعایت شکل صحیح انگشت گذاری دست با دست راست این نت ها را همزمان اجرا کنید تا آکورد مذکور به صدا در اید.

بارها و بارها این آکورد را بنوازید تا انگشتتان به آن شکلی که در ویدئو نشان دادم درآیند. (تاکید می کنیم تمرین بسیار مهم می باشد)

ساخت آهنگی دل‌نشن با استفاده از چهار آکورد ساده:

قرار است آهنگی بسیار دل‌نشین با استفاده از توالی چهار آکورد ساده بنوازیم. (نگران این نباشید که چرا آکوردها این شکلی بوده یا آکورد ماژور یا مینور چیست- فقط بنوازید) اول بنوازید و سپس سوال بپرسید! هر چند با یادگیری تئوری و هارمونی پاسخ این سوالاتتان را می گیرد به همین خاطر توصیه می شود قبل از شروع دوره ی آموزش پیانو حتما تئوری و هارمونی را هم یادبگیرید تا سرعت یادگیریتان بیشتر شود.

چهار آکوردی که قرار است بنوازیم C، A مینور (Am نوشته شده)، F و G هستند.

(به یاد داشته باشید که هرسه نت را با هم دیگر و بصورت همزمان فشار دهید).

آموزش پیانو تصویری به صورت رایگان همراه با فیلم آموزشی - شماره گذاری انگشتان و قرار گیری انگشتان به منظور اجرا اکوردهای مشخص شده

آموزش پیانو تصویری به صورت رایگان همراه با فیلم آموزشی – شماره گذاری انگشتان و قرار گیری انگشتان به منظور اجرا اکوردهای مشخص شده

 

آنها را در بارها در الگوی تکراری به آرامی بنوازید.

C, Am, F, G, C, Am, F, G … (خودتان می‌توانید توالی دیگری را دوباره بسازید).

این آکوردها همگی در وضعیت پایگی قرار دارند، یعنی نت پایه آکورد در بخش پایینی قرار می‌گیرد. در دوره ی آموزش هارمونی موسیقی با این مفهوم به خوبی آشنا می شوید.

انگشت شصت روی هر نت قرارگیرد آکورد به آن اسم نام گذاری می‌شود. اموزش پیانو تصویری توضیح داده شده است. درواقع مطابق تصویر هم می بینید که در آکورد Am انگشت شصت روی نت لا است لازم به ذکر است در صورت عدم درک نام نت ها می توانید دوره ی رایگان قدم صفر آموزش موسیقی را رایگان تهیه کنید و ببینید در آنجا کامل ساده و روان نام گذاری نت ها آموزش داده شده است. هر چند در ویدئو قبلی اموزش پیانو تصویری این موضوع اموزش داده شد اما خب ممکن از به خوبی درک نکرده باشید که در با تهیه ی دوره ی رایگان قدم صفر موضوع برایتان روشن می شود.

اگر نواختن این آکوردها انگشتتان را اذیت می‌کند تسلیم نشوید. برای مبتدیان این موارد عادی بوده و فورا و برای همیشه از بین خواهند رفت. درواقع این موضوع برای همه ی کسانی که تازه نوازندگی را در هر سازی شروع می کنند پیش می آیند که در ابتدا اذیت می شوند اما بعد از مدتی تمرین همه چیز برایشان عادی می شود.

مطمئن شوید که از انگشت اول، سوم و پنجم خود استفاده می‌کنید. نیازی نیست سریع اجرا کنید ابتدا ارام صحیح اجرا کنید حتی اگر سخت است آرام و صحیح اجرا کنید و به صدای حاصله گوش دهید مطمئن شوید تنها صدای نت های مذکور را می شنوید نه صدای اضافی که گاهی با فشردن اشتباهی دو کلاویه باهم رخ می دهد تمییز و شفاف اجرا کنید و عجله نکنید!

بیایید با اضافه کردن چند نت برای دست چپ آن را جذاب‌تر کنیم.

ریتم ۱- نت چپ/ آکورد راست

نت‌های دست چپ همان نت‌های آکورد دست راست هستند اما با یک اکتاو پایین تر نواخته می‌شوند (۸ نت به سمت چپ) اگر با مفهوم اکتاو نیز مشکل دارید دوره ی رایگان قدم صفر اموزش موسیقی را توصیه می کنیم حتما ببینید.

فعلا از هر انگشتی از دست چپ که خواستید استفاده کنید. اما بعدا می بایست براساس اصولی که در ادامه ی دروس دوره ی آموزش پیانو گفته شده عمل کنید اما در این آموزش مطابق با آنچه که گفته شد از هر انگشتی برای دست چپ خواستید استفاده کنید.

آموزش پیانو تصویری - اموزش ریتم همراهی آکورد دست راست و نت دست چپ

آموزش پیانو تصویری – اموزش ریتم همراهی آکورد دست راست و نت دست چپ

اگر می‌توانید این الگو را بصورت متوالی بنوازید باید صف بندی توالی را تغییر دهید. بسیاری از آهنگ‌ها دقیقا از این استفاده می‌کنند.
توالی آکورد و ریتم
توالی را بنوازید و بببینید که می‌توانید به تنهایی همراه با آهنگ‌های زیر بخوانید این اهنگ ها را مدرس در آموزش پیانو تصویری توصیه کرده است:
Blue moon
Red red wine
Always look on the bright side of your life
All I have to do is dream
به یاد داشته باشید که:
اگر شما پیش از این پیانو ننواخته باشید حتی آکوردهای پایه هم می‌توانند سخت باشند. به خودتان سخت نگیرید. طول خواهد کشید که ذهنتان الگوی استفاده از کلاویه‌ها را بیاموزد و طول خواهد کشید که انگشتانتان به الگوهای عجیبی که استفاده می‌کنید عادت کند. هرچه بیشتر تمرین کنید این کار آسانتر خواهد شد.
منبع: سایت آموزش موسیقی چارگاه برگرفته از دوره ی آموزش پیانو از پایه تا پیشرفته
مدیریت سایت وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *