منوی دسته بندی

کیبورد چند اکتاو برای یادگیری پیانو لازم است؟

کیبورد چند اکتاو برای یادگیری پیانو لازم است؟

کیبورد چند اکتاو برای یادگیری پیانو لازم است؟

در آموزش پیانو خیلی از هنرجو های ساز پیانو برای شروع یادگیری تئوری و جای کلاویه ها از ساز های دیگر مثل کیبورد و پیانو دیجیتال و میدی کیبورد استفاده می کنند. خوب طبیعتاً با مربی از قبل هماهنگی شده و درس هایی که به آن هنر جو ها داده می شود مناسب همان سازی است که دارند. البته پیانو دیجیتال کمترین تفاوت را با پیانو دارد و حداقل تفاوت ظاهری با پیانو ندارد و همین طور تعداد کلاویه ها در آن ها همیشه مساوی با پیانو است. اما در ساز هایی که تعداد کلاویه ها متنوع است این سوال معمولاً پیش می آید که چند کلاویه یا چند اکتاو لازم و کافی است. پیانو ۸۸ کلید یا کلاویه دارد که این تعداد پیش فرض در پیانو های امروزی است در فرمی که ما می شناسیم.

پیانو 88 کلید یا کلاویه دارد که این تعداد پیش فرض در پیانو های امروزی است در فرمی که ما می شناسیم.

پیانو ۸۸ کلید یا کلاویه دارد که این تعداد پیش فرض در پیانو های امروزی است در فرمی که ما می شناسیم.

 

جالب است بدانید که این صداها اتفاقی و یا رندوم انتخاب نشده اند. تا این جا بدانید که این صدا ها طیف فرکانسی دارند از ۲۷ تا ۴۱۸۶ هرتز. بازه ای که گوش ما می تواند بشنود بین ۲۰ تا ۲۰۰۰۰ هرتز است. یعنی طیف صوتی پیانو تقریباً از اولین صدا هایی که در توان گوش انسان هست صدا تولید می کند تا نزدیک یک پنجم اول این طیف که ۴۱۸۶ است و تا ۲۰۰۰۰ هرتز هنوز فاصله زیادی دارد. این مقدار از بازه ی فرکانسی که در پیانو وجود دارد مطلوب ترین فرکانس هایی است که گوش انسان متقاضی آن است. با این حال همه حداقل یک بار به این فکر کرده ایم که نت لای اول پیانو و نت دوی آخر پیانو کی استفاده می شوند و در چه قطعه ای؟ چون که اکتاو های اولی و آخری اصولاً کاربرد خیلی کم تری دارند و این طبیعی است چون گوش انسان با قسمت های میانی و شبیه به بازه ی تولیدی از حنجره ی انسانی حس بهتری دارد تا به صدا های کم تر شنیده شده در روزمره. می توانیم نتیجه بگیریم که از این ۷ اکتاو پیانو ما بیشترین استفاده را از اکتاو های میانی داریم و کم ترین استفاده ها را از اکتاو یک و اکتاو ۷٫ احتمالاً بعد از این دو اکتاو ششم  کمترین استفاده را در درس های پیانو داشته باشد اما نه در همه ی متد ها. گاهی در تمرین هایی با کیبورد ۴ یا ۵ اکتاو دستمان موقع نواختن از یک طرف کیبورد بیرون می زند و این در طول تمرین، اتفاق خوبی نیست که کلید کم بیاید.

برای پیاده کردن تمرین های پیانو بهتر است ۵ اکتاو در اختیارمان باشد. مثلاً تمرین های هانون این طیف از کلید ها را لازم دارند. مقداری که دست ها و حالت طبیعی بدن ما می تواند به راحتی با آن کار کند همان اکتاو های میانی هستند. البته که اکتاو های اولی و آخری پیانو هم به خیلی دلایل و روش ها مورد استفاده هستند ولی حداقل در موسیقی هایی که می شنویم و می خواهیم بنوازیم استفاده نمی شوند پس ۵ اکتاو برای این دوره کافی است. اگر این ۵ اکتاو به ۴ اکتاو کاهش پیدا کند در تمرین به مشکل بر می خوریم. معمولاً کیبورد ها با تعداد کلاویه های مشخص که در نام مدل آن ها هم نوشته می شود مشخص هستند. در حالت استاندارد، یکی از عدد های ۲۵، ۳۷، ۴۹، ۶۱، ۷۳، ۸۸ را در اسم شان دارند که نشان دهنده ی تعداد کلاویه ی آن ساز است.

 

کیبورد 5 اکتاو

کیبورد ۵ اکتاو

کیبورد 4 اکتاو

کیبورد ۴ اکتاو

کیبورد 3 اکتاو

کیبورد ۳ اکتاو

کیبورد 2 اکتاو

کیبورد ۲ اکتاو

 

۲۵ به معنی ۲ اکتاو و به ترتیب مدل های بعدی هر کدام یک اکتاو بیشتر دارند تا ۸۸ که ۷ اکتاو دارد و دقیقاً به تعدادو ترتیب کلید های پیانو است. در بازار میدی کیبورد و کیبورد کم تر پیش می آید کیبورد ۶ اکتاو استفاده شود. همین طور ۷ اکتاو هم کم استفاده است و بیشترین خرید و فروش ها معطوف به کیبورد های ۴ و ۵ اکتاو است. بعد از آن ۳ و ۲ اکتاو که معمولاً به دلیل های دیگر استفاده دارند و نه تمرین تکنیک و درس های پیانو. عموماً با بالا رفتن تعداد اکتاو؛ قیمت دستگاه هم بالا تر می رود.

 

25 به معنی 2 اکتاو و به ترتیب مدل های بعدی هر کدام یک اکتاو بیشتر دارند تا 88 که 7 اکتاو دارد و دقیقاً به تعدادو ترتیب کلید های پیانو است.

25 به معنی ۲ اکتاو و به ترتیب مدل های بعدی هر کدام یک اکتاو بیشتر دارند تا ۸۸ که ۷ اکتاو دارد و دقیقاً به تعدادو ترتیب کلید های پیانو است.

 

برای تمرین پیانو به قابلیت های جانبی دستگاه نیازی ندارید. حتی در خیلی از موارد در آهنگ سازی هم به آن ها نیاز ندارید. پس پد و تغییر دهنده هایی که روی دستگاه ها تعبیه شده به کار شما نمی آید و مناسب مواردی مثل اجرا های زنده است. با توجه به این نکته ها می توانید انتخاب کنید که چه دستگاهی را انتخاب کنید.

برای اطلاعات دقیق تر حتما ویدئو رو ببینید:

 

[button color=”green” size=”medium” link=”https://www.chargah.ir/wp-content/uploads/2021/03/octave.mp4″ icon=”” target=”true”]دانلود ویدئو[/button]

 

دریا برازجانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *