منوی دسته بندی

چرا در تنبک باید تئوری یاد بگیریم؟ + توضیحات کامل ویدئویی الناز معصومی

چرا در تنبک باید تئوری یاد بگیریم؟

چرا در تنبک باید تئوری یاد بگیریم؟

اکثرا افرادی که اقدام به یادگیری  ساز کوبه ای تنبک می کنند ، همواره با این پرسش روبرو می شوند که آیا یادگیری تئوری تنبک برای آموزش آن ضروری است ؟ آیا می توان بدون آموزش تئوری تنبک ، نوازنده خوبی شد ؟ چرا باید تئوری تنبک را بیاموزیم؟ در واقع در حوزه یادگیری و آموزش تنبک این پرسشها بسیار فراوانند و هنرجویان با علم به دشواری آموزش تئوری تنبک بیشتر تمایل به نوازندگی دارند تا آنکه دانش موسیقی را بصورت کامل و علمی بیاموزند. در پاسخ می توان آموزش تنبک را به یک سفر تشبیه کرد و مبانی تئوری تنبک را به نقشه سفر آن همانقدر که با در دست داشتن نقشه سفر ، دقیق و با برنامه به مقصد خود می رسید با یادگیری تئوری تنبک نیز به همان اندازه در یادگیری تنبک زمان و انرژی خود را ذخیره کرده و صرف پرورش استعداد و پیشرفت خود خواهید کرد و در نهایت تنبک را بطور کاملا علمی و با لذتی وافر فرا گرفته و تجریه خواهید کرد. بدین ترتیب می توان گفت تئوری تنبک مهمترین بخش نوازندگی و سازندگی آن است و بدون یادگیری تئوری موسیقی ، روح آگاهی و خلاقیت در ساخت موسیقی در نوازنده هرگز دمیده نخواهد شد.

 

 

 

مبانی تئوری موسیقی

مبانی تئوری موسیقی

 

تئوری موسیقیتئوری موسیقی تنبک به طور کل چیست ؟

 

تئوری موسیقی تنبک به بیان ساده مجموعه ای از اصول و قواعد و اصطلاحاتی است که شناخت آن ها به رمزگشایی زبان موسیقی کمک کرده و رعایت مبانی آن به سازنده یا نوازنده تنبک در درک عمیق و خلق آثار کمک شایانی می کند . تئوری موسیقی تنبک تمامی قواعد و نشانه های موسیقایی از الفبای موسیقی و شناخت نت ها ، ریتم ، فواصل ، میزان ها تا پرده های موسیقی تنبک و … را در بر می گیرد و نقش آنها در کیفیت و کمیت آهنگ را تعریف و تعیین می کند. تئوری موسیقی تنبک از شاخه های تخصصی رشته موسیقی است و اهمیت آن در حدی است که نظریه پردازان تئوری موسیقی یا تئوریسین های موسیقی جایگاه ویژه ای در علم موسیقی دارند. امروزه با رشد تکنولوژی و پدید آمدن نرم افزارهای موسیقی ، ساخت موسیقی بطور غیر اصولی نیز رشد فزاینده ای یافته است که  حاصل عدم درک اصولی موسیقی و مفاهیم آن است و بطور قطع ادامه این روند ضربه های جبران ناپذیری به هنر موسیقی خواهد زد چرا که در این روند کیفیت و اصول تولید موسیقی بر پایه تئوری موسیقی قربانی کمیت تولید آثار غیر اصولی خواهد شد .

 

الفبای موسیقی

الفبای موسیقی

 

 

 

اهمیت تئوری موسیقی در چیست ؟

 

اکنون که به پاسخ این سوال که چرا باید تئوری موسیقی تنبک بیاموزیم ؛ رسیده ایم و دریافته ایم که چرا تئوری موسیقی تنبک مهمترین بخش نوازندگی است ، نگاهی اجمالی به مفهوم موسیقی و ساختار کلی آن در قالب مبانی تئوری موسیقی می اندازیم .  موزیک یا موسیقی هنری است که از ترکیب صدا و سکوت که بر پایه ریتم و ملودی ساخته شده است . پیشینیان ، مانند ارسطو و فلاسفه اسلامی موسیقی را از شاخه ریاضی دانسته اند اما از آنجا که ذات موسیقی بر پایه احساس و ذوق سازنده و نوازنده آن بیان می شود و مانند ریاضی مسلم نیست امروزه موسیقی را از شاخه هنر می دانند. نخستین آواهای موسیقیایی نظیر صدای جویبارها و پرندگان از دل طبیعت به گوش انسان رسیده است بنابراین موسیقی امر ذاتی و فطری است و در نهاد تمامی انسانها در تمام فرهنگها ریشه ایی عمیق و دیرینه دارد و زندگی بدون موسیقی برای بشر ممکن نیست .  پس طبیعی است که بگوییم میل به یادگیری موسیقی و نواختن آن از دیرگاه همواره در نهان انسان بوده است .

 

با همه این توصیفات باید گفت یادگیری موسیقی همانند یادگیری زبانی دیگر برای انسان است که آموزش قواعد و قوانین زبان جدید برای اشرف یافتن به آن امری کاملا ضروری است . در حقیقت اصول زبان موسیقی که قواعد و نحوه اجرای آن را در بر میگیرد تئوری موسیقی نام دارد و اهمیت تئوری موسیقی همانند اهمیت گرامر و دستور زبان در شناخت ساختار و زوایای آن است . اهمیت این تئوری در آنجاست که تئوری موسیقی الفبای موسیقی تا ساختن آهنگ در موسیقی را در برمی گیرد و با دانستن آن نوازنده به درک اصولی موسیقی رسیده و قدرت ذهنی خلق آثار موسیقیایی را بر اساس مبانی تئوری موسیقی به دست آورده و طبق آن به ساختن و نواختن می پردازد . به این ترتیب به زبان ساده می توان گفت تئوری موسیقی  تنبک مهمترین بخش نوازندگی است چرا که یادگیری تئوری موسیقی تنبک ، گامی موثر در رمزگشائی زبان موسیقی تنبک است و دانش موسیقی را در ذهن او می پروراند و به او در درک موسیقی بر پایه دانش آن کمک شایانی کرده و ساخت و تنظیم آهنگ بر مبنای این دانش برای او بسیار آسان و اصولی می شود .

 

 

 

نت ، الفبای موسیقی

نت ، الفبای موسیقی

 

 

اهمیت یادگیری تئوری تنبک در پرورش نوآوری و خلاقیت

 

یکی از روشن ترین پاسخ ها به این پرسش که چرا باید تئوری تنبک بیاموزیم این است که دانش اصول و درک قوانینی که در تئوری تنبک آموخته می شود ، موجب میگردد که هنرجو علاوه بر آموختن بهینه نوازندگی ، به علم سازندگی در تنبک نیز دست یابد و با تنظیم و ساختن ملودی و قطعات جدید از تک بعدی بودن در این هنر خارج شود . از این نقطه نظر می توان گفت که یادگیری تئوری تنبک مهمترین بخش نوازندگی نیز هست چرا که نوازنده را از مرحله اجرا به سطوح بالاتر دانش موسیقی هدایت کرده و او را به یک موسیقیدان تبدیل می کند که توانایی آن را دارد که با قرار دادن اصول و قواعد تئوریایی تنبک ، خلاقیت خود در پدید آوردن آثار موسیقیایی جدید ماندگار کرده و به ثبت برساند .

تئوری تنبک مهمترین بخش نوازندگی

تئوری تنبک مهمترین بخش نوازندگی

 

 

 

 

 

درک قوانین موسیقی با یادگیری تئوری تنبک

 

در بخش قبل گفتیم که تئوری تنبک مهمترین بخش نوازندگی است . فراگیری تئوری تنبک و اشراف یافتن بر آن برای موسیقیدان مفهوم کلی یادگیری خط و زبان موسیقی را در بر دارد . موسیقیدانان و همچنین نوازندگان در هر کجای جهان که باشند ، برای ایفای نقش خود به عنوان یک متخصص در عرصه تنبک می بایست به یادگیری تئوری تنبک بپردازند تا بتواند بر قواعد این خط و زبان تسلط کامل پیدا کرده و  گامی موثر در جهت یافتن ارتباط صحیح و اصولی با جهان موسیقی و مخاطب آن بردارند و آن را همچون میراثی ارزشمند همانند لوح های پیشینیان به آیندگان خود انتقال دهند . بدون دانش موسیقی تنبک خلق اثری اینچنین جاودان امکان پذیر نیست. مولفه های اصلی در مبانی تئوری تنبک قوانین علم خوانش و نگارش الفبای موسیقی تنبک یعنی نت ، گام ، ریتم ، فواصل ، میزان ها را در بر میگیرد که هر یک نقشی اساسی در حفظ انسجام و پیوند میان آواها در یک قطعه موسیقی را برعهده دارند و خلق کردن این پیوند برعهده سازنده یا نوازنده ای است که دانش ایجاد آن را داشته باشد.

 

یادگیری تئوری موسیقی

یادگیری تئوری موسیقی

 

 

 

نقش تئوری موسیقی تنبک در سهولت خلق و اجرای آثار موسیقیایی

 

اگر موسیقی را به چیزی مانند رانندگی تشبیه کنیم و مبانی تئوری موسیقی را به قوانین آن ، به راحتی در می یابیم که یادگیری تئوری موسیقی تنبک در سهولت بکار گیری ابزار و خوانش علم آن چقدر حائز اهمیت است . اگر چه یادگیری و رعایت قوانین و اصول رانندگی مستلزم دقت است و در ابتدای کار اندکی پیچیده به نظر می رسد اما بطور محسوس موجب سهولت کار رانندگی در طی مسیر می گردد. یادگیری تئوری موسیقی نیز به همین نحو گرچه ممکن است در ابتدا با پیچیدگیهایی همراه بوده و کمی چالش برانگیز به نظر برسد اما در نهایت موجب تسریع روند اجرا و سهولت در بکارگیری موسیقی می گردد. افزایش میزان درک تئوریایی موسیقی و مفاهیم و اصطلاحات آن به همان میزان موجب سهولت بکارگیری ابزارهای تولید و اجرای یک آهنگ می شود . در نهایت باید گفت یادگیری تئوری موسیقی موجب پیوند موثر میان موسیقیدانان می گردد چرا که آنها را قادر به تحلیل آثار نموده و باعث می شود با زبان مشترک موسیقی با یکدیگر ارتباط برقرا کنند . اکنون با برشمردن نکاتی که در اهمیت تئوری موسیقی بیان شد ( که قطره ای از دریای آن است ) می توان گفت یادگیری تئوری موسیقی برای نوازندگان و سازندگان موسیقی که میخواهند در این عرصه فعالیت حرفه ای داشته باشند امری ضروری است که به نگارش و خوانش آثار موسیقیایی با کیفیت بر اساس اصول و قوانین کمک می کند .

بطور کلی با توجه به مطالب بالا می توان گفت چهار دلیل برای اینکه شما باید تئوری موسیقی تنبک رو یاد بگیرید وجود دارد.

اول اینکه : تئوری موسیقی شما رو خلاق میکنه!

مسائلی مثل آکورد شناسی و شناخت ملودی ها و غیره باعث میشه شما خلاقیت داشته باشید مثلا بتونید از تنظیم ساده ی قطعه ی مورد علاقه تون یه تنظیم سخت تر و هیجانی تر بسازید یا اینکه اصلا قطعه ای که براتون سخته رو آسون تر تنظیم کنید یا اینکه قطعه رو به گام دیگه ای ببرید یا رنگ و احساس دیگه ای به قطعه بدید و خلاصه اینکه از حالت روباتی که صرفا نت های جلوش رو میخونه و اجرا میکنه و یا کسی که حتی نت ها رو بلد نیست فاصله بگیرید !

دوم اینکه : تئوری موسیقی کمک میکنه شما بهتر بفهمید چه چیزی رو مینوازید !

اینکه شما از ساختار درونی قطعه ای که جلوتون هست خبر داشته باشید فهم و درکی از اون قطعه بهتون میده که قطعا نوازندگیتونو متفاوت با بقیه خواهد کرد .

سوم اینکه :دونستن تئوری موسیقی ارتباط با بقیه ی موزیسین ها رو براتون راحت میکنه !

شما برای کار کردن با بقیه ی موسیقی دان ها احتیاج دارید که حداقل مقدمات تئوری موسیقی رو بدونید چون اینجوری میتونید روی ایده هایی که به ذهنتون میرسه برای کار کردن روی موسیقی بتونید کار کنید

چهارم اینکه :تئوری موسیقی در زمان شما صرفه جویی میکنه !

تئوری موسیقی مثل گوشتون که به فهمیدن قطعات کمک میکنه میتونه به فهم قطعات کمک کنه و باعث شه شما راحت تر قطعات رو حفظ کنید و یاد بگیرید .

[button color=”black” size=”medium” link=”https://www.chargah.ir/wp-content/uploads/2021/04/Elnaz-theory.mp4″ icon=”” target=”true”]دانلود ویدئو[/button]

 

دریا برازجانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *