منوی دسته بندی

موسیقی کانتری (Country music)به چه موسیقی می گویند؟ این سبک چه ویژگی هایی دارد

موسیقی کانتری (Country music)به چه موسیقی می گویند؟ این سبک چه ویژگی هایی دارد

موسیقی کانتری (Country music) به چه موسیقی می گویند؟ 

در مقالات قبلی راجع به موسیقی بلوز مفضل صحبت شد. در این مقاله می خواهیم موسیقی کانتری (Country music)را مورد بررسی قرار دهیم. در مورد موسیقی آر اند بی و بلوز نکات مهمی گفته شد توصیه می کنم ابتدا مقالات قبلی راجع به سبک های موسیقی را به خوبی مطالعه کنید بعد این مقاله را شروع کنید.

موسیقی کانتری (Country music)

موسیقی کانتری (Country music)

در مورد موسیقی کانتری (Country music)همیشه خیلی ها برایشان ابهام وجود دارد که این موسیقی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ در این مقاله مفصل به موسیقی کانتری (Country music)می پردازیم. از لحاظ تاریخی این موسیقی نیز بی تاثیر از موسیقی سیاهان نبوده! برای یادگیری این سبک می بایست نوازندگی این سبک را یادبگیرید. درواقع هر سبک تکنیک ها و نکات مربوط به خود را دارد توصیه می کنم اگر به موسیقی کانتری (Country music)علاقمند هستید پس از دیدن دوره های تئوری و هارمونی اگر نوازنده پیانو هستید دوره ی پیانو را ببیند و اگر نوازنده گیتار هستید دوره ی گیتار را ببینید.

برای تهیه ی محصولات سایت آموزش موسیقی چارگاه کلیک کنید

موسیقی کانتری (Country music)و شکل گیری آن:

برخی شنوندگان سفید پوست که به موسیقی تین پن اَلی که توسط گروه های سویینگ اجرا می شد. گوش نمی کردند. این افراد عموما از طبقه ی کارگر بودند که در مناطق روستایی و غالبا در جنوب آمریکا زندگی می کردند که در مسیر جریان اصلی زندگی آمریکایی پس از جنگ داخلی قرار نگرفته بودند. این گروه اجتماعی موسیقی ای می نواختند که ما امروزه به آن موسیقی کانتری (Country music)می گوییم. به آن موسیقی هیلبیلی نیز می گفتند و بعدها به نام کانتری و وسترن شهرت یافت.

مهمترین منابع موسیقی کانتری (Country music)که می توان از آنها برای بررسی این موسیقی استفاده کرد به شرح زیر می باشند:

  • سنت های ترانه های محلی که در بسیاری از نواحی جنوب آمریکا به شکلی دست نخورده محفوظ مانده اند.

  • قطعات سازی موسیقی رقص که معمولا به آن فیدل تیون یا fiddle tune می گفتند. که همین فیدل تیون یکی از سنت های بومی جنوب بود.

  • موسیقی گاسپل سفید پوستان

نکته ی جالب :

همان طور که ملاحظه می کنید در تمام کشور ها و مناطق،مردمانشان سعی می کنند ابتدا موسیقی و هنر بومی خود را حفظ کنند، ما با این حال که خود صاحب موسیقی هستیم (موسیقی ایرانی که ساختار بسیار غنی دارد) علاقه ی کمی به موسیقی خودمان نشان می دهیم.

استفاده ی غالب ویولن و گیتار:

از ادغام این سبک ها موسیقی رقصی با سرعت تند به وجود آمدند که در آن ویولن و گیتار حضوری غالب داشتند. موضوع متن ترانه ها از زندگی واقعی یک فرد بود مثلا تنهایی، مرگ،خانواده این ها موضوعاتی بود که در موضوع ترانه ها استفاده می شد.

این آواز ها به شکلی سنتی با کیفیتی تو دماغی خوانده می شدند (این نکته واقعا جالب بود راجع به موسیقی کانتری (Country music)همین نکات ریز می تواند باعث تمایز یک سبک شود!) تلاشی برای پنهان نمودن واقعیت جنوبی بودن موسیقی و لهجه ی گفتار انجام نمی شد.

شاید بپرسید چگونه می توان فضای این موسیقی را در کارهای خود اورد؟

باید آثار موسیقی کانتری (Country music)را بشنوید و اجرا کنید. اجرا کردن بسیار بسیار مهم است. در حین اجرا به آکوردها و توالی ها توجه کنید. به ساختار ملودی و جملات توجه کنید. براساس دانشی از تئوری و هارمونی بلد هستید این نوع موسیقی را تحلیل کنید. ریتم این موسیقی را تحلیل کنید مثلا ریتم گیتاری که نواخته میشه عمدتا به چه شکلی هست. یا ریتم درام و پرکاشن یا حتی غیر از ریتم به ساختار ملودی و حتی شعر توجه کنید. نوع اجرای ملودی ها تکنیک هایی که استفاده می شود و یا اینکه اگر خواننده در حال اجراست به نحوه ی اجرا وتکنیک هایش توجه کنید. همه ی اینها به شما ایده ها و نکات ارزشمندی برای بهتر اجرا شدن موسیقی کانتری (Country music)می دهند.

موزیسین های اولیه و برجسته موسیقی کانتری (Country music) در ده های ۱۹۳۰ الی ۱۹۴۰ :

جیمی راجرز قطعه  Blue Yodel NO.11 را بشنوید.

لازم به ذکر است که برخی جیمی راجرز را پدر موسیقی کانتری (Country music) نامیدند.

جیمی راجرز پدر موسیقی کانتری (Country music)

جیمی راجرز پدر موسیقی کانتری (Country music)

هنگ ویلیامز قطعه Lovesick Blues را بشنوید.

خانواده ی کارتر قطعه Wildwood Flower را بشنوید.

روی اکوف قطعه Great Speckled را بشنوید.

ارنست تاب قطعه Walking the Floor Over You را بشنوید.

باب ویلز قطعه Steel Guital Rag را بشنوید.

این مقاله متعلق به سایت آموزش موسیقی چارگاه می باشد.

مدیریت سایت وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *