منوی دسته بندی

تئوری رو از کی باید شروع کنم؟ قطعه زدن را کی شروع میکنم؟

تئوری رو از کی باید شروع کنم؟ قطعه زدن را کی شروع میکنم؟

تئوری رو از کی باید شروع کنم؟ قطعه زدن را کی شروع میکنم؟

تئوری را باید از جلسه اول شروع کنیم. قطعه زدن را هم همین طور، در همان جلسه اول با همان در های کم، توان نواختن را هم داریم. هیچ حالت دومی برای این وجود ندارد. چیزی که هنرجو ها باید بدانند این است که تئوری زبان موسیقی است هرچند که بسیار ساده است و با هیچ زبانی قابل مقایسه نیست. خواندن و نوشتن موسیقی(نت خوانی) درست مثل خواندن و نوشتن و حفظ کردن حروف و کلمات یک زبان است با این تفاوت که بسیار بسیار ساده تر است. قطعه زدن هم آن گونه که در ذهن خیلی از ما جا گرفته، سخت و دور از دسترس نیست. این صحبت ها مخصوص کسانی است که آن قدر عجله دارند که عموماً زیاد می پرسند که کی قطعه می زنند (که گفتیم از جلسه ی اول، اگر ساز داشته باشند) و یا تئوری را نمی شود کمتر یا ساده تر یاد بگیرند یا اصلاً نمی شود فقط (گوشی) بزنند و بدون تئوری؟ نه وگرنه این یادگیری واقعاً فایده ندارد.

خوب تئوری دقیقاً چیست؟ تئوری یعنی نظریه، تقریباً بیشتر نوجوانان و بچه ها فکر می کنند تئوری مال موسیقی است چون برای شروع کلاس موسیقی همیشه شنیده اند که باید در یک دفتر نت یا معمولی اول تئوری بنویسند تا بعد از آن تمرین های عملی و بعد قطعه یاد بگیرند. حقیقتاً این ترتیب عملکرد، می شود گفت، که قدیمی است. ساز پیانو آن قدر از دور به نظر گسترده و ترسناک می آید که من هم وقتی بچه بودم با این شیوه حتی یک ذره هم تمایل نداشتم که به ساز نزدیک شوم. تئوری ای که در دفتر می نوشتیم قسمت خیلی آسان کار بود ولی مثلاً ساز پر از کلید بود و باید اسم آن همه کلید بی مهر را یاد می گرفتم. این کار را نکردم و وقتی ده سال بعد از آن برای شناخت هارمونی مطالعه می کردم شکل های روی پیانو را درک کردم و رمز خیلی ساده ی آسان شدنش دستم آمد. این اتفاق، یعنی یادگیری تئوری برای همه ی ساز ها هست ولی از نظر خود من تئوری و آشنایی با ساز پیانو با بقیه متفاوت و به خیلی دلایل، آسان تر است. اگر می خواهید کمی از نگرانی تان راجع به تئوری و مصائبش کم شود این تصویر و توضیح ها را ببینید:

اگر ساده بگویم، در این جا نشان داده شده که هر دو خطی که نوشته شده در اپلیکیشن چجوری اجرا می شود. می بینید؟ هر نتی از بالا با پایینی خود یک جا باشد، هم زمان و با هم نواخته می شوند یعنی دست راست و چپ هم زمان در کلاویه فرود میایند.

2

به جز علامت های نتی که کشش نت را مشخص می کنند، فاصله ی نوشتن نت ها در نوتیشن هم نشان دهنده ی کشش آن هاست.

در اینجا ترتیب نت ها را می بینید که هر کدام اسمی دارند ولی در کل ۷ تا بیشتر نیستند ولی دائم تکرار می شوند و دوباره از اول ترتیب شان به وجود میاید. روی پیانو این نت ها درست و منظم و به ترتیب کنار هم به شکل کلید های سفید چیده شده اند و در نتیجه خیلی راحت می شود پیدا شان کرد و نواخت.

Untitled

خطوط حامل مثل خط صاف در دفتر فارسی و دو خط در دفتر انگلیسی، جایگاه نوشتن ۷ نت زبان موسیقی اند.

 

 

این جا ترتیب یک دوره از پیانو که تکرار می شود نوشته شده، یعنی تا جایی که دوباره تکرار می شوند. در این یکی، علامت دار ها کلید سیاه ها هستند. خط بالایی نشان می دهد نت هایی که از چپ به راست رفته اند (بالا در نوشتن) و خط پایینی که از راست به چپ(پایین) می بینید که شکل علامت های کلید های سیاه وقتی بالا می روند و پایین میایند فرق دارد ولی همان هستند و دو اسم دارند. در دوره آموزش پیانو و همچنین در نوشته ی (کلاویه چیست) کامل راجع به اینکه چرا یک کلید سیاه دو اسم دارد توضیح داده ام.

آموزش پیانو آنلاین در دوره آموزش پیانو و همچنین در نوشته ی (کلاویه چیست) کامل راجع به اینکه چرا یک کلید سیاه دو اسم دارد توضیح داده ام.

در دوره آموزش پیانو و همچنین در نوشته ی (کلاویه چیست) کامل راجع به اینکه چرا یک کلید سیاه دو اسم دارد توضیح داده ام.

خوب فکر می کنم کمی متوجه کلیات شده باشید. در شکل آخر می بینید که بدون این که بالا و پایین یا همان چپ یا راست بودن کلید ها را نشان داده باشد، فقط با شکل های مختلف نت نشان داده که ریتم آن ها چی است و برای هر نت در شعر آن، چقدر باید زمان گذاشت. مثلاً آن ها که پرچم دارند یا بالاشان به هم وصل است هر دو نصف ضربی اند و آن ها که ساده اند یک ضربی و آن ها که نقطه جلوشان است و پرچم ندارند سه ضربی.

 

آموزش پیانو آنلاین آن ها که پرچم دارند یا بالاشان به هم وصل است هر دو نصف ضربی اند و آن ها که ساده اند یک ضربی و آن ها که نقطه جلوشان است و پرچم ندارند سه ضربی.

آن ها که پرچم دارند یا بالاشان به هم وصل است هر دو نصف ضربی اند و آن ها که ساده اند یک ضربی و آن ها که نقطه جلوشان است و پرچم ندارند سه ضربی.

چکیییییده ی ماجرا: تمام تئوری با شکل ها و بالا و پایین بودن و تصویری کار می کند. از یک زبان خیلی ساده تر است و نواختن آن است که در عمل طول می کشد و نه تئوری. اگر حس کردید زیادی آموزش تئوری تان طول کشیده یا بیشتر تلاش کنید یا متد را عوض کنید چون نباید زیاد طول بکشد، یک یا دو هفته کافی است.

 

دریا برازجانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *