منوی دسته بندی

با هم بشنویم: از لالایی، آواز صمیمانه و محلی

باهم بشنویم

پریرخ شاه‌یلانی مشهور به پری زنگنه (زاده ۱۳۱۸ در کاشان)خواننده اپرای ایرانی است. پری زنگنه در یک حادثه ی رانندگی بینایی اش را از دست داد. این اتفاق بعد از ازدواج او و تولد دخترهایش اتفاق افتاده بود. او از نوجوانی در هنرستان عالی موسیقی تهران (کنسرواتوار عالی موسیقی تهران)در رشته ی آواز (اُپرا) تحصیل کرد. قبل از آن، او شاگرد استاد زرین پنجه در رشته ی ردیف دستگاهی ایران و آواز ایرانی بود. وقتی به هنرستان رفت روی این مهارت یعنی آواز اپرا مانور داد و نزد خانم اِولین باغچه بان اپرا آموخت. برای تحصیلات عالی به ایتالیا که مهد آواز و آلمان و اتریش که مهد موسیقی کلاسیک اند رفت.

 

 

4233628c 3702 43c5 99c2 09bf28e89e2e

پری زنگنه به همه جای ایران برای جمع کردن آثار موسیقایی محلی سفر کرد و این مواد اولیه که از ترانه ها به دست می آورد را جمع آوری کرد و تعدادی را به سبک کلاسیک تنظیم کرد، کاری که کمیتاس در ارمنستان، بارتوک در مجارستان و بسیاری از موسیقیدانان کشورهای مختلفی که از این روش استفاده کردند:

جمع آوری مواد اولیه برای ساختن موسیقی، اما از موسیقی های محلی و بدوی کشور خود.

او برای کودکان چندین کتاب تألیف کرده و مقالات و ترانه‌های متعددی منتشر ساخته است. فرهنگ جامع «آوای نامها از ایران زمین» که مهم‌ترین نام نامه در زبان فارسی بشمار می‌رود، حاصل عمر ایشان است و تدوین آن حدود پنج سال به طول انجامیده است. از کتاب‌های دیگر او می‌توان به «پری لالایی‌ها، سروده‌های پری زنگنه برای همه سالان» و «سخنی به خوشی: حرف‌هایی بزرگ در کتابی کوچک» اشاره کرد. او هم‌اکنون در حال نوشتن کتابی با عنوان «شما هم با من آواز بخوانید» است.

450295d206

دریا برازجانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *