منوی دسته بندی

آموزش پیانو رایگان – چگونه یک همراهی زیبا و جذاب دست چپ برای ملودی بسازیم و اجرا کنیم

آموزش پیانو رایگان - چگونه یک همراهی زیبا و جذاب دست چپ برای ملودی بسازیم و اجرا کنیم

آموزش پیانو رایگان – چگونه یک همراهی زیبا و جذاب دست چپ برای ملودی بسازیم و اجرا کنیم

در مقالات قبلی آموزش پیانو مسائل و نکات ابتدایی بسیاری گفته شد. از اسامی نت ها بگیرید تا نحوه ی نشستن پشت پیانو و انگشت گذاری روی کلاویه ها در مقالات قبلی بررسی شد. حال در این مقاله می خواهیم به یک بحث بسیار مهم یعنی انواع همراهی پیانو بپردازیم. در این آموزش پیانو رایگان می خواهیم به چند الگوی همراهی دست چپ بپردازیم. همراهی های سبک های مختلف متفاوت است. در دوره ی آموزش پیانو شما انواع همراهی ها را به شکلی اصولی یاد می گیرید. همراهی در سبک های مختلف در این دوره ی آموزشی به شکلی ساده و روان تدریس شده است. در سبک های جاز و بلوز و کلاسیک و… برای توضیحات بیشتر وارد کلیک کنید.

در این مقاله آموزش پیانو رایگان به شما چند الگوی همراهی دست چپ را آموزش می دهیم اما شاید بپرسید آیا چیز دیگری هست که یادبگیریم و خودمان این همراهی ها را با خلاقیت خودمان تنظیم کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم که بله برای این کار شما نیاز به دانش هارمونی دارید در دانش هارمونی شما با ساختمان و ارتباط صداها به صورت همزمان آشنا می شوید و یاد می گیرید که چگونه برای ملودی خود آکورد ها و الگوهای همراهی زیبا و خلاقانه ای را تنظیم کنیم. درواقع اساس همه ی این مواردی که در ادامه ی مقاله آموزش پیانو رایگان می بینید دانش هارمونی می باشد. با یادگیری اصولی موسیقی و پیانو می توانید همراهی های بسیار زیبایی را برای ملودی های خود تنظیم و اجرا کنید.

برای تهیه ی دوره ی آموزش هارمونی کلیک کنید.

همراهی دست چپ:

بیایید ابتدا در مورد اساس همراهی دست چپ صحبت کنیم. اساس همراهی دست چپ چیست؟ یک ملودی را با دست راست اچرا کنید حال چند نت همرمان با ملودی را با دست چپ خیلی ساده اجرا کنید. خواهید دید که چقدر فضایی که نت های همزمان در کنار ملودی به وجود می آورند متفاوت و پر تر و زیباتر است. درست است با دست چپ ما می خواهیم نت هایی را همزمان با ملودی اجرا کنیم تا اجرای ملودی تاثیر گذارتر و زیباتر و غنی تر شود. پس اساس همراهی نت های همزمانی است که یک هماهنگی جذاب با ملودی ایجاد می کنند ما در همراهی دست چپ می خواهیم الگوهای همراهی کننده ای را ایجاد کنیم تا ملودی زیباتر و غنی تر شود. بنابرین وقتی صحبت از همراهی می شود همان طور که از نامش پیداست یعنی بخشی که مهمترین بخش را همراهی می کند تا بهتر و تاثیر گذارتر شود.در ادامه ی مقاله آموزش پیانو رایگان شما از ابتدای ساخت یک همراهی را به شما آموزش می دهیم.

شروع ساخت همراهی:

برای شروع ما با دانش هارمونی برای بخش های مختلف ملودی خود آکورد هایی را براساس ساختارش انتخاب می کنیم. این آکورد ها درست اسکلت همراهی ما می باشند.درست به مانند اسکلت یک ساختمان که بسیار ساده اما مهم است ، این مرحله نیز بسیار مهم است. انتخاب آکورد ها بسیار تاثیر می گذارد بر روند فضای کلی قطعه ی شما بنابرین باید در این مرحله کمی دانش و سلیقه به خرج دهید! پس از آنکه آکورد ها را برای ملودی خود انتخاب کردید وارد مرحله ی بعدی یعنی الگوهای همراهی شوید. که در ادامه ی مقاله آموزش پیانو رایگان گفته شده است.

الگوهای همراهی:

مهمترین چیزی که هر پیانیستی باید بلد باشد:

یکی از مهمترین چیز هایی که هر پیانیستی باید بلد باشد الگو های همراهی دست چپ می باشد ما در این مرحله ملودی همراه آکوردها یا حتی فقط آکورد ها را داریم کاری که در این مرحله می بایست انجام دهید آن است که خط باس را با دست چپ به خوبی براساس هارمونی تعیین شده اجرا کنید. در ادامه ی مقاله آموزش پیانو رایگان چند الگوی همراهی رایج را آموزش می دهیم.

الگوهای همراهی دست چپ بسیار زیاد هستند شما باید این الگو ها را بارها بارها تمرین کنید تا دستتان به جای درست نت ها و نحوه ی قرارگیری انگشتان عادت کند. پس از مدتی می توانید بدون آنکه نگاه کنید به این الگوها آنها را اجرا کنید. درواقع فاصله ی انگشتان برای نواختن فواصل و شکل دست برای نواختن آکورد و ریتم به خاطر می ماند. هر چه در نواختن الگو های همراهی بیشتر مهارت کسب کنید راحت تر می توانید آنها را در تنالیته، آکورد ها و گام های مختلف اجرا کنید.

۱)آکورد های ثابت و شکسته:

در دوره ی آموزش پیانو شما با این نوع همراهی به خوبی آشنا می شوید و به خوبی نکاتش را یادمیگیرد این همراهی یکی از همراهی های ساده می باشد که در این مقاله آموزش پیانو رایگان می توانید این همراهی را یادبگیرید و استفاده کنید فقط کافی است نکاتش را یادبگیرید.

ساده ترین همراهی دست چپ نواختن آکورد است. چه خود آکورد را بزنید چه آرپژ را اجرا کنید.با آکورد های ساده شروع کنید  و آکورد های معکوسی را پیدا کنید که برای اجرایشان مجبور نباشید دست تان را زیاد روی پیانو جابه جا کنید.برای این کار دانش هارمونی بسیار به شما کمک می کند.همچنین باید الگو های ریتمیک مختلفی را تجربه کنید. مثلا آکورد ها را به جای نت گرد، نت سیاه یا سیاه نقطه دار و چنگ اجرا کنید. به همین سادگی!

در شکل زیر این همراهی را میتوانید ببینید. در این قطعه یک توالی آکورد با چندین الگوی ریتمیک مختلف نواخته است. این الگوهای ریتمیک را چندین بار تمرین کنید تا کاملا آنها را یادبگیرید. کاری که در این قطعه انجام داده است یک توالی آکورد را با یک الگوی ریتمیک مشخصی اجرا کرده است.

 

آموزش پیانو رایگان -آکورد های ثابت و شکسته- مثال 1

آموزش پیانو رایگان -آکورد های ثابت و شکسته- مثال ۱

این همراهی را بشنوید:

استفاده از آرپژ در این همراهی:

شاید بخواهید در این نوع همراهی آرپژ هم اضافه کنید. اضافه کردن آرپژ به دست چپ می تواند به موسیقی تنوع و بافت متفاوتی را بدهد.همان طور که در شکل زیر می بینید در این نوع همراهی، برای تمام آکورد ها با دست راست آکورد ها را اجرا کنید و با دست چپ یک الگوی ملودیک از نت های آکورد را اجرا کنید.مثلا در این مثال برای همه ی آکورد ها نت پایه و پنجم و اکتاو گام مربوطه اجرا شده است و یک الگوی بالا و پایین رونده مشخص برای همراهی ملودی به وجود آمده است.این الگو را می توانید هم برای آهنگ های آرام و هم آهنگ های تند به کار برد.

 

آموزش پیانو رایگان -آکورد های ثابت و شکسته-استفاده از آرپژ در این همراهی-مثال 2

آموزش پیانو رایگان -آکورد های ثابت و شکسته-استفاده از آرپژ در این همراهی-مثال ۲

این همراهی را بشنوید:

در ادامه ی مقاله آموزش پیانو رایگان شما را به یکی دیگر از همراهی ها آشنا می کنیم. همراهی قبلی را به خوبی در گام ها و توالی های مختلف تمرین کنید تا به خوبی برایتان جا بیوفتد.

۲)چند قسمت کردن آکورد:

تقسیم یک آکورد به چند قسمت برای دست چپ در سبک موسیقی کانتری بسیار رایج است. اما اگر حتی در این سبک هم نمی خواهید بنوازید میتوانید این الگوی همراهی را برای هر آهنگی که دوست دارید استفاده کنید.برای آنکه بتوانید تکنیک تقسیم آکورد را به درستی اجرا کنید می بایست با ساختار آکورد ها به خوبی آشنا باشید. که در تئوری و هارمونی به خوبی با ساختار آکورد ها اشنا می شوید. ساده ترین شکل آکورد ها از یک پایه و سوم و پنجم تشکیل شده اند.

برای نواختن این همراهی آکورد را به دو قسمت تقسیم می کنیم:

۱)نت پایه

۲)دو نت بالای آکورد

نت پایه را در ضرب اول و ۲ نت دیگر را با هم روی ضرب دو اجرا می کنیم.برای آنکه جذاب تر و تاثیر گذار تر شود در ضرب سه، کار متفاوتی انجام می دهیم. پنجم آکورد را به تنهایی یک اکتاو پایین تر اجرا می کنیم. در مثال زیر می توانید این همراهی را ببینید:

 

آموزش پیانو رایگان - چند قسمت کردن آکورد

آموزش پیانو رایگان – چند قسمت کردن آکورد

 

این همراهی را بشنوید:

وقتی این الگوی همراهی را یادگرفتید دیگر نیازی نیست به دستتان نگاه کنید بعد اجرا کنید کافی است بارها و بارها این الگو را تمرین کنید. انگشت کوچک تان دو نت باس را پیدا می کند، چرا که همیشه فاصله ی یکسانی از نت پایه دارند.

در این مقاله آموزش پیانو رایگان دو نوع همراهی آموزش داده شده است. همراهی های بسیار زیادی برای ملودی در پیانو وجود دارد که شما با یادگیر هر همراهی می توانید به شکلی جذاب و زیبا یک ملودی را اجرا کنید. برای یادگیری اصولی پیانو می توایند دوره آموزش پیانو را تهیه کنید در این دوره به شکلی اصولی نحوه ی نواختن پیانو آموزش داده شده است. ضمن آنکه همراهی های مختلفی در سبک های جاز و بلوز و راک و کلاسیک به شما آموزش داده شده است. این دوره تمرین دارد به همراه ساعت ها ویدئوی آموزشی حدود ۳۶۰ درس ویدئویی می باشد به همراه یک کتاب حدود ۶۰۰ صفحه ای که بسیار به شما عزیزان کمک خواهد کرد تا به شکلی اصولی پیانو را از صفر تا صد یادبگیرید.

برای تهیه ی این دوره کلیک کنید

این مقاله متعلق به سایت آموزش موسیقی چارگاه می باشد.

مدیریت سایت وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *