منوی دسته بندی

R&B آر اند بی – موسیقی ریتم اند بلوز چه موسیقی است-سازبندی معمول موسیقی RnB

R&B آر اند بی – موسیقی ریتم اند بلوز بررسی ریتم -سازبندی معمول موسیقی RnB -ویژگی های آن

R&B آر اند بی – موسیقی ریتم اند بلوز چه موسیقی است-سازبندی معمول موسیقی RnB

در مورد بیشتر سبک های موسیقی مقالات مختلف نوشته شد و کامل توضیح داده شد. در این مقاله قصد داریم به موسیقی ریتم اند بلوز یا همان R&B آر اند بی بپردازیم. در مورد موسیقی راک مفصل صحبت شد پیشنهاد می کنم ابتدا مقاله ی مربوط به موسیقی راک و بلوز و جاز را مطالعه کنید سپس این مقاله را بخوانید. همان طور که می دانید R&B آر اند بی در ایران طرفداران بسیار زیادی دارد در کنار دیگر سبک ها نکته ی جالب اینجاست که شما در هر سبکی که بخواهید فعالیت کنید خوشبختانه در ایران کم و بیش طرفدار برای هر سبک وجود دارد.یعنی شما در هر سبکی که بخواهید به صورت تخصصی کار کنید دیگر نگران این موضوع نباشید که کارتان مخاطب ندارد. برخلاف تصور که خیلی گمان می کنند مثلا صرفا موسیقی پاپ خیلی پر طرفدار هست اصلا به این صورت نیست سبک های دیگری مثل همین R&B آر اند بی در ایران مخاطب خودش را دارد. تنها کاری که شما باید انجام دهید یادگیری اصولی موسیقی و تلاش برای ارائه ی خلاقانه ی سبک مورد علاقه تان است. برای یادگیری این سبک هایی که در این مقالات معرفی می کنیم توصیه می کنم که حتما در ابتدا تئوری موسیقی را یادبگیرید بعد هارمونی موسیقی و بعد شروع به یادگیری پیانو و یا گیتار کنید در این دوره ی سازی این سبک ها به خوبی مورد بررسی قرار گرفته اند. در ادامه ی مقاله میخواهیم سبک R&B آر اند بی را مورد بررسی قرار دهیم.

ریتم اند بلوز یا R&B آر اند بی

ریتم اند بلوز یا R&B آر اند بی

ریتم اند بلوز یا R&B آر اند بی:

در زمانی که بیشتر آمریکاییان سفید پوست به موسیقی تین پن اَلی گوش می کردند ریتم اند بلوز یا R&B آر اند بی موسیقی محبوب بسیاری از آمریکاییان آفریقایی تبار بود. خیلی جالب بدانید موسیقی بلوز هم توسط سیاه پوستان روستا نشین آمریکایی شکل گرفت.

در دهه ۱۹۳۰ موسیقی جاز به صورت یکی از موسیقی های ساخت سیاهان ولی برای استفاده از خواص درآمده بود.

همان طور که از نام R&B آر اند بی (که مخفف ریتم اندبلوز ) مشخص است یکی از پایه های این موسیقی سبک بلوز است. خیلی از علاقمندان به R&B آر اند بی توصیه می شود ابتدا سبک بلوز را به خوبی یادبگیرید. برای این منظور حتما دوره ی آموزش پیانو و حتی گیتار را توصیه می کنیم. چراکه شما می بایست با فضای این سبک به صورت عملی آشنا شوید و یکی از راه ها نوازندگی در آن سبک است. تا نوازندگی در این سبک ها را تجربه نکنید نمی توانید مدعی باشید که واقعا فهمیده اید بلوز یا جاز یا هر سبک دیگری چه موسیقی است.

R&B آر اند بی همانند بلوز اشعاری با طبیعت زمینی دارد که معمولا درباره ی روابط میان زنان و مردان است که به روشی تقریبا گفتاری خوانده شده و مستقیما خطاب به شنوندگان ادا می شود. این موسیقی بازهم به مانند بلوز معمولا به فرم دوازده میزانی می باشد. در مقاله ی مربوط به موسیقی بلوز فرم دوازده میزانی این موسیقی را کامل توضیح دادیم که از چه آکوردهایی تشکیل شده است.

ریتم اند بلوز یا R&B آر اند بی - بررسی ساختار و سازبندی آن

ریتم اند بلوز یا R&B آر اند بی – بررسی ساختار و سازبندی آن

ریتم های R&B آر اند بی:

ریتم های R&B آر اند بی با تاکید های بسیار قوی نیز در این سبک حائز اهمیت می باشند. این ویژگی با ضرب هایی قوی نشان داده می شود که در وزن ضرب های دوم و چهارم این خصیصه را دارند. ضرب اول تکیه ی کمتر و ضرب سوم به سختی تاکید دارد.

ریف Riff یکی از مشخصه های R&B آر اند بی :

ریف در این موسیقی بخش مهمی از بافت می باشد.

ساز بندی R&B آر اند بی:

ساز بند یعنی سازهایی که در تنظیم این موسیقی استفاده می شود. در این سبک معمولا ساز های پیانو،درامز،گیتار(یک یا دو عدد) و غالبا یک ساکسفون می باشد. صدای گیتارها معمولا تقویت می شود تا از خلال سر و صدای سالن رقص شنیده شود.

نوازندگان برجسته ی RnB:

چاک ویلیس

جو ترنر

مادی واترز

از جمله نوازندگان برجسته ی R&B آر اند بی می باشند.

در حالی که موسیقی مردم پسند سفید پوستان پیچیده و مودب بود موسیقی RnB صاف و ساده ، روراست، مستقیم ،باروح و سرزنده بود. این عناصر در پذیرش این موسیقی توسط شنوندگان سفید پوست در دهه ی ۱۹۵۰ نقش اساسی داشتند چرا که این افراد به دنبال موسیقی برای جایگزینی موسیقی مردم پسند سفید پوستان بودند.

موسیقی راک اند رول نیز شاخه ای از موسیقی RnB محسوب می شود البته ناگفته نماند که این موسیقی بسیار از موسیقی کانتری تاثیر پذیرفته بود.

برای یادگیری نوازندگی پیانو سبک های راک ، بلوز ، جاز و کلاسیک می توانید دوره ی پیانو سایت آموزش موسیقی چارگاه را تهیه کنید. اگر علاقمند به یادگیری گیتار نیز در این سبک ها هستید میتوانید دوره ی آموزش گیتار را نیز از سایت آموزش موسیقی چارگاه تهیه کنید.

مدیریت سایت وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *