منوی دسته بندی

تفاوت دف و تنبک چیست؟ همراه توضیحات کامل ویدئویی

تفاوت دف و تنبک چیست؟

تفاوت دف و تنبک چیست؟

برای اینکه تفاوت سازهای کوبه ای دف و تنبک را بیان کنیم نیازمند این هستیم که یک توضیحات مختصری راجب هر  ساز . مزایا و معایب آنها را بیان کنیم.

توضیحات مختصر و مهم در مورد ساز دف

کلمۀ دف به معنای کوبیدن است. دف سازی است کوبه ای متشکل از کمانه ای چوبی به عرض ۵ تا ۷ سانتی متر و به شکل دایره که یک دهانۀ آن با پوست یا طلق پوشیده می شود. در جدارۀ داخلی این کمانه حلقه هایی در دسته های چهارتایی نصب می گردد که در هنگام نواختن ساز، با برخورد به پوست و به یکدیگر اصواتی ویژه تولید می کنند. این ساز با انگشتان هر دو دست نواخته میشود. ساز در دست مخالف دست نوشتاری و کاربردی قرار میگیرد. وزن اصلی ساز روی یک دست است ودست دیگر بیشتر برقرار کنندۀ تعادل ساز است. دف در گذشته در مراسم عرفانی کاربرد داشته و امروزه هم به صورت تکی و هم برای همراهی سازهای دیگر در گروه های موسیقی بسیار استفاده می شود. از نوازندگان معروف این ساز می توان از بیژن کامکار، مسعود حبیبی، حسین رضایی نیا، رضا دربندی، مهران روز علیزاده، نبیل یوسف شریداوی و … نام برد.

 

توضیحات مختصر و مهم در مورد ساز تنبک

تنبک شبیه جامی است از جنس چوب که به صورت یک تکه ساخته می شود. این ساز به دو بخش تنه و نفیر تقسیم می شود که بر روی دهانه تنه که بزرگتر است پوست کشیده میشود و دهانه نفیر که کوچکتر است باز است. سازی است کوبه ای که برای نواختن آن از تمامی انگشتان دو دست استفاده می شود و از اینرو در میان سازهای کوبه ای منحصر به فرد است. بدنه تنبک را در گذشته از جنس چوب، سفال و گاهی هم فلز می‌ساختند، اما امروزه فقط از جنس چوب ساخته می شود.*با تلاش های استاد حسین تهرانی تنبک به عنوان سازی مستقل و تکنواز در موسیقی ایران شناخته شد. این ساز با انگشتان هر دو دست نواخته میشود. ساز روی پای مخالف دست نوشتاری و کاربردی قرار میگیرد.*از نوازندگان معروف این ساز می توان از فربد یداللهی، نوید افقه، پژمان حدادی، پدرام خاور زمینی ، کامران منتظری و……. نام برد.

 

  سختی ها و دشواری های ساز دف

سنگین بودن ساز به دلیل قرار گرفتن کل وزن ساز روی یک دست و اجرا و تمرین با همین حالت همچنین صدای بلند ساز که اگه جای تمرین مناسبی رو ندارید خیلی پیشرفت در این ساز سخت میشه!

راحتی ها و لذت های ساز دف

معمولا نسبت به سازهای دیگر زودتر به نتیجه ابتدایی و اجرایی هر چند مختصر میرسد. به خاطر شرایط صدایی خاص، ساز دف سازی هیجان انگیز و پر انرژی میباشد. به قول معروف برای دف زدن یا باید سرحال باشی یا با دف زدن سرحال میشی!

 

سختی ها و دشواری های ساز تنبک

حرکات زیاد ساز به دلیل گسترده بودن این ساز و تعداد حرکات زیاد نسبت به سازهای دیگر. نها ساز کوبه ای محسوب می شود که از ۱۰ انگشت برای اجرای آن استفاده می شود .

راحتی ها و لذت های ساز تنبک 

معمولا نسبت به سازهای دیگر زودتر به نتیجه ابتدایی و اجرایی هر چند مختصر میرسد.«به دلیل خاصیت ریتم» به خاطر شرایط صدایی خاص، ساز تنبک سازی هیجان انگیز و پر انرژی و عام پسند و خاص پسند میباشد.(به قول معروف برای تنبک زدن یا باید سرحال باشی یا با تنبک زدن سرحال میشی!)

آیا نواختن دف سخت است یا تنبک؟

بطو.ر کلی باید گفت که پیشرفت در یادگیری موسیقی و کلیه رشته های هنری بتدریج و به آرامی انجام می شود و برای موفقیت و کسب مهارت، تمرین و ممارست لازم است. پیشرفت هنرجویان در نواختن دف یا تنبک بستگی به میزان تمرین و استعداد آنها دارد .و معمولاتمرین روزانه و مداوم کارایی بیشتری دارد. هیچ سازی آسان یا سخت نیست و هر کدام سختی ها و آسانی های خود را دارد و برای نواختن هر کدام بایستی روزانه تمرین کنید. خوب نواختن هر سازی به دو عامل زمان و تمرین نیاز دارد. پس با توجه به توضیحات داده شده نمی توان گفت گه کدام یاز برای یادگیری راحت تر می باشد اما بطور کلی ساختار ساده دف و نحوه نواختن آن باعث شده این ساز درجه سختی کمتری نسبت به سایر سازهای ایرانی داشته باشد. هرچند ریتم خوانی و ریتم شناسی در دف کار چندان ساده ای نیست. تنبک از نظر تکنیکی بسیار پیچیده تر از سازی مثل دف است. چرا که هر ده انگشت نوازنده برای اجرای تکنیک ها در این ساز درگیر است. همچنین رسیدن به درک ریتمیک و صدای مطلوب در این ساز به نسبت مشکل می باشد.

تهیه و تنظیم مقاله : الناز معصومی

[button color=”black” size=”medium” link=”https://www.chargah.ir/wp-content/uploads/2021/04/daff.mp4″ icon=”” target=”true”]دانلود ویدئو[/button]

 

دریا برازجانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *