منوی دسته بندی

از کی می تونیم با خلاقیت خودمون آهنگ بسازیم؟

از کی می تونیم با خلاقیت خودمون آهنگ بسازیم؟

از کی می تونیم با خلاقیت خودمون آهنگ بسازیم؟

وقتی سه مرحله اساسی موسیقی را یاد گرفتیم. از آن جا که تئوری در آموزش موسیقی اصلاً در قدم های ابتدایی یاد داده می شود تئوری را یک مرحله به حساب نمی آورم. پس این سه مرحله می شوند.

۱ – تکنیک

۲ – ریتم

۳ – هارمونی (با پیش نیاز تئوری)

شاید شباهت موسیقی بیشتر از همه چیز به هنر آشپزی باشد. از ماده های اصلی بزرگ و اجزای ثانوی کوچک ساخته شده. ساختن آن در یک پروسه زمانی اتفاق می افتد و استفاده ی آن هنر هم در طی زمان است. ساختن آن دارای زمان بندی است. هر جزء کوچک یک لحن و لهجه ی خاصی به نتیجه ی نهایی می دهد و بعضی جزءیات هم آنقدر کم اثرند که ممکن است اصلا در نتیجه ی نهایی تاثیر آنچنان قابل مشاهده ای نگذارند و کمی دقت لازم باشد تا متوجه وجود آن ها بشویم.هماهنگی بین مواد تشکیل دهنده تقریباً اولین اصل است. انجام دادن صحیح کار ها در تولید اصل دیگر و در (زمانی که باید) انجام دادن شان هم اصل دیگر.

این که چه چیزهایی را یاد بگیرید و چگونه از آن ها استفاده کنید به سلیقه ی شما بستگی دارد. سلیقه همان علاقه ی شخصی شما است ولی یادگیری یک روند است که باید انجام شود. شاید فکر کنید که فلان نوع از درس های هارمونی لازم تان نمی شود یا از درس های ریتم یک سری از موارد به کار نمی آیند و مثلا شما هیچ وقت از ریتم هفت یا سیزده تایی نمی خواهید استفاده کنید اما دانش موسیقی برای استفاده و سلیقه ی تک تک ما جداگانه نیست بلکه ابراز ها و بینشی به ما می دهد که از همه شان هر موقع از دوره ی هنر مان که بخواهیم ازشان استفاده می کنیم.

یادگیری آهنگسازی با پیانو یک روند است که باید انجام شود

یادگیری آهنگسازی با پیانو یک روند است که باید انجام شود

 

وقتی به کلاس پیانو می رویم شروع می کنیم به نواختن یک سری تمرین از انواع کتاب های تکنیک از جمله هانون و کتاب های مشابه. این تمرین ها دست ها را آماده می کنند تا قطعه ها و درس های بعدی مان را به راحتی بنوازیم. یادگیری تکنیک و به دست آوردن مهارت و تسلط در اجرای آن تکنیک یک بار برای همیشه در حافظه ی دست ما می ماند. بجز چشم و گوش که به حرکت ها و شیوه های خاص نواختن عادت می کنند دست ها هم دارای حافظه ی ماهیچه ای هستند و تکنیک ها را یاد می گیرند. این که شما یک سری تکنیک و مصالح خاص برای موسیقی خودتان در نظر بگیرید زمانی ممکن می شود که این تکنیک ها را در ذهن داشته باشید پس اگر شما یک نوازنده ی آهنگ ساز باشید در خیلی از جنبه ها موفق تر از آهنگ ساز صرف هستید.

 

یادگیری تکنیک و به دست آوردن مهارت و تسلط در اجرای آن تکنیک یک بار برای همیشه در حافظه ی دست ما می ماند

یادگیری تکنیک و به دست آوردن مهارت و تسلط در اجرای آن تکنیک یک بار برای همیشه در حافظه ی دست ما می ماند

 

آهنگ سازی را به خیلی شیوه ها و با خیلی کلاس ها می توان یاد گرفت. از دانشجویان موسیقی تا خوانندگان پاپ تا معلمان قدیمی و جدید موسیقی غربی در مکتب های برلین و وین و غیره در حال تدریس آهنگ سازی هستند. معمولاً هنرجو ها در بیشتر موارد از طریق معرفی افراد آشنا به یکی از این معلم ها مراجعه می کنند و تعداد نسبتاً قابل توجهی هم از طریق حضور در کلاس های سلفژ و دانشگاه موسیقی و خلاصه روش آکادمیک با آهنگ سازی غربی آشنا می شوند. آهنگ سازی وقتی انجام می شود که شما عناصر تشکیل دهنده موسیقی را یاد بگیرید تا بتوانید موسیقی را خودتان بسازید. ممکن است نوشتن موسیقی یک ساعت یا یک ماه و بیشتر طول بکشد. شما موسیقی را می سازید و تزءینات و تغییرات آن را اعمال می کنید و بعد آن موسیقی اجرا می شود و در این مرحله (تولید) می شود و بعد به انتشار منابعی می رسد که شما انتخاب کرده اید. مرحله اصلی این هنر وقتی است که مصرف کننده آن را می شنود و از آن در واقع استفاده می کند. مثل سینما مثل تئاتر و مثل آشپزی.

 

 

آهنگ سازی را به خیلی شیوه ها و با خیلی کلاس ها می توان یاد گرفت

آهنگ سازی را به خیلی شیوه ها و با خیلی کلاس ها می توان یاد گرفت

 

بداهه نوازی یکی از شیوه های ساختن موسیقی در یک سری قالب و چارچوب است که بر خلاف چیزی که به نظر می آید و خیلی جا ها گفته می شود بسیار پیش رفته و از مرحله های آخر آهنگسازی است. در کتاب های جیمی ایبرسُلد یک اصطلاح برای بداهه پرداز استفاده می شود که ترجمه ی آن خیلی واضح است:‌ آهنگ ساز آنی. آهنگ سازی که در لحظه می تواند موسیقی تولید کند و این یک مرحله ی حسابی بعد از آهنگ سازبودن حساب می شود. در یک نمونه از بداهه پردازی یک موسیقی را انتخاب می کنید و در قسمت هایی که برای بداهه نوازی شما صلاح دیده شده می نوازید. در این قسمت لاین های اصلی ساز و آواز فضا را برای شما خالی کرده اند و شما (سولو) بداهه می زنید. این نمونه بداهه پردازی با استفاده از تکه های خود آن موسیقی است. یک سری تکه های موسیقی را از نظر ملودی و ریتم و هارمونی- و هر چیز قابل تقلیدی- کپی می کنید و با تغییراتی که در آهنگ سازی یاد گرفته اید آن ها را تغییر می دهید و با ایده های هر چه بهتر آن ها را زیبا تر تحویل می دهید.

به این ترتیب در این شرایط می توانید از خودتان موسیقی و ایده ی موسیقایی بسازید و بنوازید و این کار لزوماً پروسه ی طولانی ای نیست بلکه اگر از ابتدا این روش را شروع کنید طبیعتاً زود به آن می رسید.

بداهه نوازی یکی از شیوه های ساختن موسیقی

بداهه نوازی یکی از شیوه های ساختن موسیقی

توضیحات ویدئویی رو حتما ببینید:

 

[button color=”red” size=”small” link=”https://www.chargah.ir/wp-content/uploads/2021/03/sakhtemusic.mp4″ icon=”” target=”true”]دانلود ویدئو[/button]

 

 

 

دریا برازجانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *