منوی دسته بندی

آموزش پیانو مبتدی به همراه فیلم آموزشی با کیفیت بالا

آموزش پیانو مبتدی شامل مقاله و فیلم آموزشی رایگان

آموزش پیانو مبتدی به همراه فیلم آموزشی با کیفیت بالا

مقاله آموزشی

بدون شک یادگیری پیانو علاقمندان فراوانی دارد. در این پست قصد داریم ویدئویی در زمینه ی آموزش پیانو قرار دهیم (البته آموزش پیانو مبتدی) این آموزش پیانو هم شامل ویدئو می باشد و هم شامل متن آموزشی برای یادگیری کامل پیانو بنابرین تا پایان این پست با ما همراه باشید. برای یادگیری منظم تر می توانید دوره ی آموزش پیانو را تهیه کنید که دوره ی فوق العاده ای برای علاقمندان به پیانو می باشد. ضمن اینکه این دوره مکمل خیلی خوبی برای دوره های مبانی موسیقی یعنی هارمونی و آهنگسازی و تنظیم می باشد در آموزش پیانو مبتدی از صفرِ صفر آموزش شروع می شود. لازم به ذکر است عزیزانی که تازه می خواهند موسیقی را شروع کنند می توانند ابتدا دوره ی رایگان قدم صفر را از سایت چارگاه تهیه کنند سپس شروع یه یادگیری موسیقی از سایت آموزش موسیقی چارگاه کنند چرا که در آنجا مسیر کاملا توضیح داده شده است. ضمن اینکه  ابتدا مطالب آموزشی را از مقاله بخوانید سپس ویدئو را ببینید و روی ساز تمرین کنید.  در دوره آموزش پیانو و کیبورد نیز به همین شکل باید ابتد از روی کتاب نکات را مطالعه کنید سپس ویدئو دروس را ببینید و بعد انجام تمریناتی که خود مدرس داده به این ترتیب پیشرفت را در یادگیری از طریق دوره ی پیانو شاهد خواهید بود.

 

[button color=”green” size=”medium” link=”https://www.chargah.ir/wp-content/uploads/2019/03/Amoozesh-piano-mobtadi.mp4″ icon=”” target=”true”]دانلود رایگان ویدئو[/button]

 

چگونه دست ها را روی پیانو قرار دهیم و کلاویه ها را فشار دهیم؟

به حالت قرار گیری دست ها ی رابین هال دقت کنید. دست ها مثل وقتی که لیوان یا خودکار یا موبایل را می گیرند، راحت و طبیعی قرار گرفته اند. هر کلید پیانو به راحتی فرو داده می شود و اصلاً لازم نیست زیاد فشار داده شود. فرض کنید مقدار نیرویی که وارد می کنید، به اندازه ی مقداری است که وقتی می خواهید انگشتتان را در شن ساحل فرو کنید به همین مقدار نیرو نیاز دارید! در این دوره خیلی راحت می توانید بار ها ویدیو را متوقف کنید و از شکل های دست مربی الگو بگیرید.

در یک دوره ی پیانو شما باید تمام قابلیت های پیانو را بشناسید و سپس با آگاهی بیشتر به ادامه ی راه خود بپردازید. چرا که اولین و مهم ترین چیزی که در موسیقی باید هر هنرجو بداند شناخت قابلیت ها از صفر تا صد روی هر ساز می باشد. مثلاً می دانیم که ساز گیتار یک بخش آکورد گیری دارد که با دست چپ باید شکل مشخصی را روی باره ها بگیرید، یک بخش دیگر این است که دست چپ الگو های مشخصی را پشت سر هم بنوازد و دست راست همراهی کند. مثلاً دست راست آرپژ یا ملودی و یا ریتمیک بنوازد. این ها اولین چیز هاییست که هنرجوی گیتار می داند و بعد ها الگو های این چنینی بیشتری را یاد می گیرد و اجرا می کند اما هنرجوی پیانو چه چیز هایی را باید بداند؟

هنرجوی پیانو چه چیزهایی را باید در مورد پیانو بداند؟

در پیانو ما چندین الگوی مشخص داریم، در این درس شما با اولین الگو که همان شکل جای گیری نت ها در ساز است آشنا می شوید این گونه که هر نتی را می توانید روی ساز پیدا کنید و بعد، تمام نت های همنام را سریع پیدا کنید. مثلاً وقتی با نت دو روی ساز آشنا شوید می توانید بعد از آن تمام نت های دو ی دیگر را در لحظه بشناسید و پیدا کنید. بهترین و ساده ترین و کاربردی ترین شکل یادگیری موسیقی از روی الگو های شکلی است. چه تئوری موسیقی باشد چه نوازندگی و همچنین آهنگسازی این موضوع اهمیت خود را دارد.

رابین هال از تئوری مخصوص ساز پیانو، یش می رود و به الگوهای شکلی هارمونی می رسد به طوری که شما بعد از مدت کوتاهی با دیدن نت های قطعه و یا دیدن دست مربی تشخیص می دهید که این ترتیب مربوط به چه آکوردی است و حرکت بعدی را پیش بینی می کنید. از این مسیر، آهنگسازی و هارمونی پرکتیکال یا عملی را روی ساز به راحتی یاد می گیرید، نه که هارمونی یک بخش درسی از این کلاس ها باشد، بلکه هارمونی چیزی است که  چه بخواهیم و چه نخواهیم در هرجای موسیقی با آن سر و کار داریم. اما دانستن آن از ما یک موزیسین می سازد و نداستن آن مساوی است با نداستن این که چه کار می کنیم. از این بابت، در تمام درس های این دوره راجع به ترکیب های صدا و هماهنگی آن ها خواهید شنید و قطعه هایی از سبک های رایج و متفاوت خواهیم داشت مانند بلوز، راک دهه شصت مثل بیتلز و کلاسیک.

من مبتدی هستم یادگیری پیانو را از کجا شروع کنم؟

خب بریم سراغ مطالب آموزش پیانو مبتدی:

گام یکشناخت پیانواطلاع از چگونگی الگوی تکراری قرار گیری کلاویه ها

در شکل زیر ببینید چگونه تناوبی از دو کلاویه سیاه و سه کلاویه سفید ردیف شده اند. در آموزش پیانو مبتدی اولین چیزی که باید درک کنید ترتیب قرار گیری این کلاویه ها کنار همدیگر است درست مثل یک زنجیر کلاویه های سیاه و سفید تا تعداد معلوم کنار هم قرار گرفته اند.

در تصویر زیر یک فلش سیاه در وسط کیبورد می بینید که این  فلش سیاه کوچک رو کیبورد همیشه نشان دهنده C وسط است که نزدیک ترین C را به وسط پیانو نشان می‌دهد.

 

"<yoastmark

در شکل بالا در داخل براکت آنجا که ۱۲ نت نوشته شده است دوازده کلاویه شامل سیاه و سفید مشاهده می کنید هر کدام از این کلاویه ها یک نت می باشند به طوری که از چپ به راست نت ها زیر تر می شوند در کل روی کیبورد و پیانو از چپ به راست صدایی که کلاویه ها تولید می کنند زیرتر می شود.

در ویدئوی آموزش پیانو مبتدی مدرس به به آهنگ Mickey Mouse که دارای یک نت C بالا و آهنگ Pavarotti که یک نت C پایین بوده بیاندیشید (نت‌های مشابه با پیچ‌های مختلف)

کلاویه‌های سفید در پیانو چه نت هایی هستند؟

نام این نت‌ها نشان دهنده هفت حرف اول الفبای انگلیسی است در دوره ی رایگان قدم صفر آموزش موسیقی از پایه نام این نت ها آموزش داده شده است ضمن اینکه در دوره ی تئوری موسیقی کامل به مسائل ابتدایی موسیقی پراخته شده است.

نام نت ها به ترتیب A، B، C، D، E، F و G که در پیچ‌ های مختلف تکرار می‌شوند. نام این نت ها در زبان فارسی به ترتیب به صورت زیر است دقت کنید :

A: لا

B: سی

C: دو

D: رِ

E: می

F: فا

G: سل

 

"<yoastmark

 

نکته ی مهم در اینجا آن است که نام تک تک کلاویه‌های سفید را بدانید در شکل بالا می توانید به ترتیب تکرار اسامی نت ها را ببینید که پس از هر هفت نام دوباره از اول شروع می شوند.

نکات دیگر آموزش پیانو مبتدی به طور کامل در ویدئو توضیح داده شده است میتوانید با دانلود ویدئوی این درس ، آموزش پیانو را کامل ببینید.

برای فهم سریع باید بدانید که نت  C همیشه سمت چپ دو کلاویه سیاه بوده و کلاویه F همیشه سمت چپ سه کلاویه سیاه است. به شکل نگاه کنید.

 

"<yoastmark

 

از کلاویه‌های سیاه استفاده کنید تا شما را برای پیدا کردن نت‌های زیر و تکرار آنها راهنمایی کند:

(G, B, A, D, C, E)

کلاویه‌های سیاه در پیانو چه نت هایی هستند؟

کلاویه‌های سیاه همچنین به عنوان دیز (Sharps) ( # ) یا بمل (Flats) (b) شناخته می‌شود درواقع هر نت میتواند با یک نشانه ی تغییر دهنده اندکی زیرتر یا بمتر شود در دوره ی تئوری موسیقی انواع نشانه های تغییر دهنده توضیح داده شده است همچنین در پست نشانه های تغییر دهنده در سایت آموزش موسیقی چارگاه در ویدئوی آموزش پیانو مبتدی این موضوع نیز بررسی شده است.

(نگران این نباشید که چرا به این نام شناخته می‌شوند، فعلا فقط آنها را بخاطر بسپارید).

این کلاویه‌های سیاه از طریق نزدیکترین کلاویه‌های سفید و سیاه چپ و راست خود شناخته می‌شوند مطابق شکل پایین مشاهده می کنید که چگونه کلاویه های سیاه در نام گذاری از کلاویه های سفید کناری خود تاثیر می گیرند.

آموزش پیانو را با درک ارتباط بین نت ها و کلاوه های سفید و سیاه شروع کنید

در این تصویر به وضوح می بینید که کلاویه ی سیاه هم نت دو دیز و هم نت ر بمل می باشد شاید بپرسید کدام می باشد قطعا هارمونی و نت های اطراف در مشخص شدن این تفاوت تاثیر دارند. لازم به ذکر است یکی از مهمترین مباحث در یادگیری پیانو درک هارمونی می باشد.

 

در شکل بالا مشاهده می کنید که در کناره کلاویه ی سفید در وسط که نت دو یا C از کلاویه ی سیاه نام دو دیز یا #C را گرفته است یا در تصویر سمت راست در کنار کلاویه ی سفید D سمت چپش کلاویه ی سیاه Db یا ر بمل را گرفته است به این شکل هر کلاویه ی سیاه براساس کلاویه ی سمت راست خود یا چپ خود نام گذاری می شود.

می‌توانید بفهمید که کلاویه‌های سیاه دیگر، چگونه نام گذاری می‌شوند. نام ها به ترتیب نوشته شده اند توجه داشته باشید در ردیف بالایی از نشانه تغییر دهنده دیز یا Sharp استفاده شده است و در ردیف پایین از بمل یا Flat استفاده شده است:

 

"<yoastmark

 

روی پیانو و کیبوردت یادت نره که اینارو تمرین کنی!

فقط بخاطر بسپارید- نپرسید چرا – فعلا فقط آن را بپذیرید. در ویدئو کامل توضیح داده شده است ویدئو را حتما دانلود کنید و کامل ببینید ویدئو به صورت زیر نویس می باشد زیر نظر سایت آموزش چارگاه ترجمه شده است.

توجه داشته باشید که این موارد را باید حتما روی ساز ببینید بنابرین ویدئو آموزش پیانو مبتدی را حتما ببیند ضمن اینکه حتما روی کیبورد یا پیانو خود تمرین کنید تا به خوبی این مطالب برایتان جا بیوفتد در دوره ی آموزش پیانو هم کتاب آموزشی است  و هم ویدئو آموزشی شما می توانید به شکلی صحیح با تمریناتی که در کتاب آورده شده پیانو را یادبگیرید درواقع در یادگیری ساز یکی از چیزهایی که باید حتما رعایت کنید بحث تمرین است این مفاهیم تا روی ساز برایتان جا نیوفتد کافی نخواهد بود به همین دلیل پس از دیدن ویدئو حتما روی ساز این موارد را بررسی کنید. در دوره ی آموزش پیانو شما با انواع مختلف آکورد ها ریتم ها و قطعات اشنا می شوید و یک دوره ی کاملی است اما به عنوان پیش نیاز هارمونی و مفاهیم مرتبط به شما کمک خواهد کرد به خاطر گذراندن دوره ی تئوری و هارمونی نه تنها به شما کمک می کند بلکه برای کسانی که در این دو مورد ضعف دارند الزامی است چرا که دوره درست است کامل تدریس شده اما برای کسی که ضعف ها اساسی در تئوری و هارمونی دارد گاها شاید بازده ی کمی داشته باشد به همین خاطر توصیه می کنیم حتما در کنار پیانو دوره ی  تئوری و هارمونی را نیز ببینید تا مطالب برایتان بخوبی جا بیوفت خصوصا برای کسانی که آهنگسازی و تنظیم را می خواهند دنبال کنند دیدن دوره ی پیانو با پیش زمینه ی تئوری و هارمونی می تواند نکات ارزشمندی را از دوره ی آموزش پیانو استخراج کنند.

 

منبع :سایت آموزش موسیقی چارگاه برگرفته از دوره ی آموزش پیانو و کیبورداز پایه تا پیشرفته

مدیریت سایت وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *