منوی دسته بندی

آموزش پیانو جلسه اول نحوه ی صحیح نشستن پشت ساز و قرار گیری درست دست ها

آموزش پیانو جلسه اول نحوه ی صحیح نشستن پشت ساز و قرار گیری درست دست ها و انگشت گذاری

آموزش پیانو جلسه اول

در آموزش پیانو جلسه اول می خواهیم به نحوه ی نشستن پشت پیانو و قرار گرفتن دستها بپردازیم در آموزش پیانو مبتدی راجع نت ها و مطالب دیگر مفصل صحبت شد اما در آموزش پیانو جلسه اول می خواهیم کمی به نحوه ی نشستن پشت پیانو و قرار گیری دست ها صحبت کنیم.

یکی از مهمترین درسها در آموزش پیانو جلسه اول نحوه ی نشستن روی نیمکت پیانو می باشد در ادامه علت و اهمیت این موضوع بیشتر توضیح داده می شود.

نشستن پشت پیانو نه فقط شامل نحوه ی نشستن روی نیمکت می باشد بلکه شامل نحوه ی قرار گرفتن دست ها نیز می باشد اینکه فاصله شما از ساز چقدر باید باشد؟ اینکه چگونه باید روی نیمکت بنشینید تا دست ها آزادی عمل مناسب را داشته باشند؟ مقاله ی زیر خلاصه ای از کتاب آموزش پیانو بلیک نیلی است.

درست نشستن هنگام تمرین چه کمک هایی به نوازنده می کند؟

در آموزش پیانو جلسه اول نشستن صحیح به این دلیل مهم می باشد که وقتی شما به شکلی صحیح می نشینید دچار کوفتگی دست و کمردرد و خیلی از آسیب های خطرناک مثل آرتروز نمی شوید سوای از آن دستان شما آزادی عمل بهتری پیدا می کنند. چرا که این مسئله بسیار در نواختن راحت پیانو کمک می کند.

آیا همیشه باید نشست یا خیر؟

در شرایطی ممکن است مثلا شما در اجرای صحنه ای مجبور باشید ایستاده ساز بزنید هر چیزی ممکن است! اما عمدتا یک قانون وجود دارد آن هم این است که تقریبا همه ی پیانیست ها نشسته ساز می زنند.

یک مثال:

مثلا نوازنده های کیبورد در موسیقی راک ایستاده ساز می زنند! اما شما وقتی پشت یک پیانو دیواری یا رویال قرار میگیرید عمدتا باید روی نیمکت بنشینید و ساز بزنید!

نشستن باعث می شود کلاویه ها نزدیکتان قرار بگیرید و راحتر ساز بزنید.

قانون کلی:

چه نشسته باشید چه ایستاده ساز بزنید در هر صورت باید در حالت راحتی قرار بگیرید. پاهایتان باید درست روی زمین باشد، دست ها باید راحت خمیده شوند و از همه مهمتر اینکه کلاویه ها باید در ارتفاع مناسبی از زمین باشند تا دستها و ساعد هایتان موازی زمین قرار بگیرند.

هرگز قوز نکنید:

در آموزش پیانو جلسه اول همیشه توصیه می شود که پشتتان حتما باید صاف باشد و نباید قوز کنید. اگر این موضوع را رعایت نکنید خودتان بعدها آسیب می بینید چرا که ممکن است بعدها دچار کمردرد شوید و نتوانید خیلی زیاد تمرین کنید. مهم این است در طولانی مدت ساز بزنید نه اینکه چند سال ساز بزنید و به خودتان اسیب برسانید و نتوانید حتی یک دقیقه هم تمرین کنید پس این مسئله بسیار مهم است.

در آموزش پیانو جلسه اول شکل نحوه ی نشستن صحیح پشت پیانو را به شما با شکل نشان داده ایم:

 

آموزش پیانو جلسه اول - هرگز قوز نکنید و پشتتان صاف باشد

آموزش پیانو جلسه اول – هرگز قوز نکنید و پشتتان صاف باشد

 

صندلی یا نیمکت کدام؟

هر دو قابل قبول هستند شما می توانید از یک فروشگاه آلات موسیقی هر دو را تهیه کنید. هر کدام معایب و مزایای خاص خودشان را دارند. شما باید هر کدام را امتحان کنید و خودتان بفهمید با کدام یک بیشتر احساس راحتی می کنید. اما این دو باید چه ویژگی هایی داشته باشند.

ابتدا بپردازیم به صندلی:

وقتی می گوییم صندلی منظور صندلی راحتی مثل مبل نیست که کنارش دسته دارد و… خیل منظور این نیست! صندلی های پیانو معمولا به شکل استاندارد مخصوص این ساز ساخته می شوند. بسیاری از این صندلی ها بالشتکی در جای نشستن و بعضی هم قابلیت تنظیم ارتفاع را نیز دارنند. این صندلی ها معمولا سیاه یا ساده هستند. به اعتقاد بعضی صندلی ها فضایی برای نشستن نفر دوم برای دو نوازی را ندارند.

آموزش پیانو جلسه اول - صندلی های استاندارد پیانو

آموزش پیانو جلسه اول – صندلی های استاندارد پیانو

نیمکت:

نمیکت های پیانو را می توانید در شکل ببینید.تقریبا ۶۰ سانت ارتفاع دارند و ۹۰ سانتی متر عرض دارند. عرض آن باعث می شود موقع نواختن پیانو

جا به جا شد و نت های بالاتر و یا پایین تر را اجرا کرد. همچنین برای دو نوازی برای یک نفر دیگر هم فضا برای نسشتن دارند با توجه به عرضشان!

این نیمکت ها در دو نوع حالت استاندارد و قابل تنظیم می باشند. ارتفاع صندلی یا نیمکتی که روی آن پیانو اجرا می کنید بسیار مهم است. زیرا اگر خیلی بلند باشد ممکن است شما خم شوید و اگر خیلی کوتاه باشد ممکن است شما شاید دست هایتان آن طور که باید و شاید به کلاویه ها نرسد و راخت ساز نزنید خصوصا در مورد کودکان این موضوع بسیار مهم است. نیمکت های قابل تنظیم به نوعی هستند که شما می توانید ارتفاع آنها را متناسب با فیزیولوژی بدنتان تنظیم کنید. بالشتک های روی این نیمکت ها باعث می شود وقتی چند ساعت اجرا می کنید احساس خستگی نکنید.

آموزش پیانو جلسه اول - نیمکت های استاندارد

آموزش پیانو جلسه اول – نیمکت های استاندارد

آموزش پیانو جلسه اول - نیمکت های قابل تنظیم

آموزش پیانو جلسه اول – نیمکت های قابل تنظیم

نکاتی راجع به دست ها و انگشت ها:

چرا در آموزش موسیقی جلسه اول انقدر روی نحوه ی صحیح قرار گیری دست ها و نشستن تاکید می کنیم؟

  • تاثیر روی سرعت دست:

اگر دست های شما در جای مناسب قرار نگیرند نمی توانید سریع و موثر به کلاویه ها دسترسی داشته باشید که این به نوبه ی خود تاثیر بسیار زیادی روی سرعت شما و از همه مهمتر صحیح زدن شما می گذارد و در نهایت منجر به اجرایی ضعیف و پر از اشتباه می انجامد!

  • درد های عضلانی:

نشستن غلط و عدم قرار گیری صحیح دستان نه تنها در اجرا تاثیر دارد بلکه منجر به درد های عضلانی نیز ممکن است شود همان طور که در پارگراف های بالا نیز به آن ها اشاره شد.

نکات مهم در مورد قرار گیری صحیح دست ها و انگشتان دست:

وقتی دست هایتان را روی کلاویه ها قرار می دهید دست ها باید قوس داشته باشند و انگشتان شما باید در تمام مدت حالت خمیده داشته باشند. این نکته بسیار مهم است اگر عادت نکنید دست هایتان را به حالت خمیده نگه دارید در نوازندگیتان پیشرفت نمی کنید.

 

آموزش پیانو جلسه اول - نحوه ی قرار گیری دستان روی کلاویه ها

آموزش پیانو جلسه اول – نحوه ی قرار گیری دستان روی کلاویه ها

 

علت قوس داشتن دست ها وانگشتان چیست؟

  • دست ها زود خسته نمی شوند.

  • دستتان دچار کوفتگی نمی شود.

  • از همه مهمتر تاثیر روی نوازندگی است که می توانید به سرعت و سادگی کلاویه های سفید و سیاه را فشار دهید.

مثل گرفتن یک توپ:

معمولا در آموزش پیانو جلسه اول این مثال را می زنند تا بهتر حالت دست ها را بفهمید. وقتی یک توپ نسبتا بزرگ یا یک سیب را در مشتانتان می گیرید دست یک خمیدگی خاصی پیدا می کند وقتی پیانو می نوازید دستانتان باید به همان شکل باشند!

در ادامه نکات ابتدایی مثل نحوه ی انگشت گذاری نیز گفته می شود.

برای یادگیری اصولی پیانو می توانید دوره ی آموزش پیانو سایت آموزش پیانو چارگاه را تهیه کنید که بسیار خوب پیانو را به شکلی ساده و روان تدریس کرده است. هم کتاب آموزشی دارد و هم ساعت ها ویدئوی آموزشی باکیفیت تکنیک ها و انواع همراهی ها. در این دوره مدرس سبک های مختلف را آموزش داده است. سبک های جاز ، بلوز،راک ، پاپ ، کلاسیک از همه مهمتر مدرس آثار محبوب و معروف دنیا در سبک های یاد شده را نیز آموزش داده است. آموزش هایی راجع به نحوه ی خواندن یک شعر با پیانو و موارد مفید و کاربردی دیگر ، این دوره نه تنها به نوازنده ها بلکه به تنظیم کننده ها نیز توصیه می شود. عزیزانی که چهار دوره ی تخصصی سایت را می بیند این دوره را نیز به آنها توصیه می کنیم. چرا که تمام آنچه که در نوازندگی پیانو یک تنظیم کننده باید بداند را کامل توضیح داده است و شما را به یک سطح استانداردی می رساند.

برای تهیه ی این دوره کلیک کنید.

این مقاله متعلق به سایت آموزش موسیقی چارگاه می باشد

مدیریت سایت وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *