منوی دسته بندی

آموزش نت خوانی گیتار- نکات مهم نمودار آکوردها

آموزش نت خوانی گیتار - چگونه آکوردها را از روی نمودار آکوردها با گیتار اجرا کنیم؟ - نکات مهم

آموزش نت خوانی گیتار- نکات مهم نمودار آکوردها

در پست مربوط به نت خوانی و همچنین در دوره ی رایگان قدم صفر بخشی از نت خوانی و علائم بررسی شده است. در این پست می خواهیم نت خوانی و نمودار آکورد در گیتار را بررسی کنیم. در گیتار علاوه بر علائم موسیقی که برای اجرا قطعات به کار می رود شما نیاز به دانستن علائم و نشانه های دیگری که مخصوص ساز گیتار است، نیز هستید. که در ادامه این موارد را به شما آموزش می دهیم.

آکورد چیست؟

در این پست می توانید به درک روشنی از آکورد برسید همین حالا کلیک کنید.

در آموزش نت خوانی گیتار دانستن چند نکته بسیار مهم است اول دانستن مواردی چون نت ها و علائم و آکورد ها و…که تئوری موسیقی یاد می گیرید و دوم دانستن نمودار آکورد ها و تبلچر است. در این پست فقط نمودار آکوردها را بررسی می کنم. تبلچر را در درسی جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم.

 در دوره ی تئوری می توانید با نت ها و علائم موسیقی و انواع آکورد ها و گام ها به خوبی آشنا بشید و به خوبی آنها را یادبگیرید. چرا که این خیلی مهم است در این مرحله مشکلی از این بابت نداشته باشید که وقتی می گوییم فلان آکورد در نمودار به این صورت است مشکلی بابت نامش و اینکه اصلا خود آکورد چیست نداشته باشید. ضمن اینکه با تهیه ی هر سه سطح آموزش گیتار می توانید گیتار را به شکل اصولی از صفر تا صد به خوبی همراه با ساعت ها ویدئوی آموزشی یادبگیرید.

در آموزش نت خوانی گیتار شما باید علاوه بر نت خوانی مرسوم و استاندارد با نمودار آکورد ها نیز آشنا بشید. در این مقاله قصد نداریم راجع به نام نت نها و اینکه چند نت داریم یا اینکه نت ها را کجا می نویسیم و یا اینکه حامل چیست صحبت کنیم چرا که در پست های دیگر سایت به این موارد پرداخته ایم ضمن اینکه هم در دوره ی رایگان قدم صفر و هم در دوره ی تئوری مفصل به این موارد پرداخته شده است در این مقاله می خواهیم نمودار آکورد ها را بررسی کنیم.

در آموزش نت خوانی گیتار در رابطه با نمودار آکورد ها درواقع کار را برای نوازندگان با علائم مخصوصی راحت کرده اند. یادگیری این علائم بسیار بسیار ساده است. کافی است که نکات مهم نمودار آکوردی را بدانید بعد به راحتی آب خوردن می توانید خیلی سریع آکورد ها را از روی نمودار تشخیص و انگشت گذاری و با گیتارتان اجرا کنید.

نمودار آکورد تشکیل شده است از یکسری اشکال و علائم که به شما اطلاعات زیر را می دهند:

۱)نام هر آکورد

۲)نحوه ی انگشت گذاری آن

۳)انگشت گذاری در کدام فرت ها باید صورت بگیرد.

۴)کدام سیم ها را باید به صدا در آورید و کدام ها را خیر.

۵)برای هر آکورد دقیقا از کدام انگشتان باید برای انگشت گذاری استفاده کنید.

در ادامه ی آموزش نت خوانی گیتار به تشریح جزئیات نمودار آکورد ها می پردازیم.

نمودار آکورد ها در آموزش نت خوانی گیتار به صورت شبکه ای از خطوط افقی و عمودی تشکیل شده است مطابق شکل:

آموزش نت خوانی گیتار -نمودار اکورد ها تشکیل شده است از خطوط عمودی و افقی که بیانگر سیم ها و فرت ها می باشند

آموزش نت خوانی گیتار -نمودار اکورد ها تشکیل شده است از خطوط عمودی و افقی

همان طور که مشاهده می کنید این شبکه از شش خط عمودی و پنج خط افقی تشکیل شده است. درواقع این شکل همان فرت برد گیتار است که وقتی گیتار را ایستاده روبروی شما قرار می گیرد شما سیم ها را به شکل عمودی و فرت ها را به شکل افقی می بینید. همین شکل را ساده کرده اند و در قالب یک نمودار تحت عنوان نمودار آکوردی ارائه داده اند. مطابق شکل بالا.

دقت کنید این ها خطوط حامل نیستند! خطوط حامل پنج خط افقی است! خیلی از عزیزان این شکل را با خطوط حامل اشتباه می گیرند در صورتی که این نمودار فقط شماتیک کلی از فرت ها و سیم ها می باشد.

در آموزش نت خوانی گیتار خیلی مهم است که نحوه ی اجرای یک آکورد را بدانید:

وقتی می گوییم آکورد یعنی اجرای همزمان سه یا بیشتر نت ها می باشد. در گیتار وقتی شما یک سیم را در فرتی مشخص با انگشتانتان فشار می دهید و سپس آن سیم را با پیک یا انگشتانتان مرتعش می کنید یک نت تولید می شود که می توانید صدای آن را از گیتارتان بشنوید. حال برای اجرای یک آکورد مطابق تعریف آکورد شما می بایست چند نت را همزمان به صدا در آورید. برای این کار به نظرتان با توجه به ساز و کار گیتار در به صدا در آوردن یک نت چه کاری باید انجام دهید؟

درست است همزمان چند سیم را در فرت های مشخص فشار دهید. در این صورت شما اگر سیم ها را همزمان با پیک و یا انگشتانتان مرتعش کنید صدای آن آکورد را می شنوید. در اصل شما صدای چند نت را به صورت همزمان می شنوید.

خب گفتیم در آموزش نت خوانی گیتار برای نشان دادن آکورد ها از نمودار آکورد ها استفاده می شود. و شکل این نمودار را توضیح دادیم. حال برویم سراغ جزئیات بیشتر این نمودار:

خطوط عمودی در نمودار آکورد ها:

در آموزش نت خوانی گیتار خطوط عمودی نمودار آکورد ها نشان دهنده ی سیم های گیتار می باشد. آخرین سیم عمودی که در سمت چپ قرار دارد سیم می بم ششم می باشد و اخرین سیم که در سمت راست قرار دارد سیم می زیر می باشد. وقتی گیتاری را به شکل افقی می گیرید ابتدا سیم “می” بم می باشد بعد در پایین آخرین سیم “می” زیر می باشد. در نمودار آکورد ها آخرین سیم سمت چپ ،سیم “می” بم و آخرین سیم سمت راست، سیم “می” زیر می باشد.

 

آموزش نت خوانی گیتار

 

خطوط افقی در نمودار  آکورد ها:

در آموزش نت خوانی گیتار در نمودار آکوردها خطوط افقی بیانگر فرت ها می باشند. اگر دقت کنید در بالا یک خط افقی پرنگ می باشد که همان شیطانک می باشد. البته در ادامه متوجه می شوید اگر اکورد از فرتی غیر از یک شروع شود خط بالا دیگر شیطانک نیست. (در پست های قبلی در معرفی قسمت های گیتار نشان داده شد شیطانک دقیقا کجا قرار دارد. برای دیدن این پست کلیک کنید.) بنابرین فرت اول خط افقی دوم از بالا می باشد.

آموزش نت خوانی گیتار - نمودار آکوردها - علائم و نشانه های روی این نمودار

آموزش نت خوانی گیتار – نمودار آکوردها – علائم و نشانه های روی این نمودار

اگر همچنان در تشخیص نمودار گیتار مشکل دارید گیتارتان را ایستاده قرار دهید طوری که بدنه در پایین قرار دارد و از روبرو نگاه کنید دقیقا همین نمودار را می بینید!

نقطه های سیاه:

در آموزش نت خوانی گیتار نقطه های سیاه روی نمودار که دقیقا در بین فرت ها قرار می گیرد نشان دهنده نقاطی است که شما باید با انگشتانتان سیم های مشخص شده را فشار دهید. در کنار خطوط افقی مربوط به فرت ها شماره ی فرت آورده می شود شما با دیدن شماره فرت ها و جایگاه دقیق هر نقطه محل صحیح انگشت گذاری را متوجه می شوید.

شماره ی انگشتان:

در پایین اعدادی را می بینید که گاهی هم روی نقطه ها می نویسند شما می توانید شماره ی انگشتانتان را ببینید که شماره ی انگشتان به قرار زیر است :

عدد ۱ بیانگر انگشت اشاره است.

عدد ۲ بیانگر انگشت میانی است.

عدد ۳ بیانگر انگشت حلقه است.

عدد ۴ بیانگر انگشت کوچک است.

لازم به ذکر است قطعا الان سوال در ذهنتان شکل گرفته که انگشت شست چه می شود؟

باید بگویم که برای انگشت گذاری روی فرت ها از انگشت شست استفاده نمی کنیم مگر در شرایطی!

علامت های ضربدر و دایره توخالی:

در آموزش نت خوانی گیتار همیشه این علائم را هنرجوها می پرسند که این دایره ها و ضربدر ها چه هستند؟ این دو نشانه سیم های آزاد و سیم هایی که نواخته نمی شوند را نشان می دهند. علامت دایره ی توخالی نشان دهنده ی نواختن آن سیم آزاد می باشد و علامت ضربدر نشانه ی نواخته نشدن آن سیم با دست راست است. یعنی نباید صدایی از آن سیم در بیاید!

آموزش نت خوانی گیتار - نمودار آکوردها - علائم و نشانه ها

آموزش نت خوانی گیتار – نمودار آکوردها – علائم و نشانه ها

سوال اگر از فرت اول شروع نشود مثلا ۱۰ و ۱۱ و ۱۲  و…باشند چه؟

در این موارد خط بالایی شیطانک نیست و در سمت راست نمودار، بالا و کنار خط بالایی اعدادی مشخص می شود که بیان گر فرت ها هستند.

اوایل از آکورد های آزاد استفاده می کنید یعنی آکوردهایی که از سیم های آزاد استفاده می کنند یا به آکورد های سر دسته معروف هستند.

در ادامه مطالب بیشتر راجع آموزش نت خوانی گیتار قرار می دهیم به تبلچر می پردازیم.

اگر علاقمند به یادگیری اصولی گیتار هستید می توانید با تهیه ی دوره های آموزش گیتار که در سه سطح ارائه می شود، گیتار را به شکلی اصولی یادبگیرید. در این دوره ها مدرس از صفر تا صد در سه سط مقدماتی،متوسط،پیشرفته گیتار را تدریس کرده است. هر سطح ساعت ها ویدئوی آموزشی باکیفیت دارد علاوه بر ویدئو کتاب آموزشی نیز به صورت پی دی اف دارد. برای تهیه ی این سه سطح کلیک کنید.

 

این مقاله متعلق به سایت آموزش موسیقی چارگاه می باشد.

مدیریت سایت وب‌سایت

‫2 نظر

  • محمد گفت:

    حروف mچیه ت گیتار¿

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *