منوی دسته بندی

یوهان سباستیان باخ

یوهان سباستیان باخ

یوهان سباستیان (در برخی منابع زباستیان) باخ

قبل از اینکه راجع به این پیانیست و آهنگساز بزرگ مفصل صحبت کنیم سخنی کوتاه با برخی از علاقمندان به موسیقی داریم:

همیشه ما در آموزش موسیقی تاکید کرده ایم اگر می خواهید موزیسین خوب شوید همواره به دنبال الگو های مناسب برای خود باشید کسانی که در تاریخ موسیقی افراد تاثیر گذاری بوده اند آثارشان پر از نکات ارزشمند هنریست ، متاسفانه در بین جوانان ، ما امروز شاهد این هستیم که علاقمندان به یادگیری موسیقی افرادی را الگوی خود قرار می دهند که نه تنها به پیشرفتشان کمک نمی کند بلکه باعث پس رفتشان نیز می شود خیلی سخت است جوانی را ببینیم که اوج قطعه ای که می خواهد بسازد قطعه ای در سطح یک هنرمند کاملا معمولی می باشد! چرا چون الگویش فلان خواننده یا اهنگساز است که فکر می کند چون خیلی طرافدار دارد پس لابد از لحاظ موسیقی قوی باشد و بدتر از آن گمان می کند در دنیا فقط همان یک نفر وجود دارد و باید از همان یک نفر الگو بگیرد! در صورتی که همیشه تاکید می شود الگوی خود را بهترین ها در یک شاخه انتخاب کنید البته که اگر کسی موسیقی را اصولی فرا گرفته باشد قطعا این موضوع را می تواند تشخیص دهد که چه هنرمندانی را به عنوان الگو و قهرمان خود انتخاب کند!

به جرات می توان یوهان سباستیان را در تاریخ موسیقی یکی از نوابغ این رشته دانست .چرا که هوش سرشار و نبوغ منحصر به فردش در تمام قطعاتش پیدا است. وی در بین هنرمندان موسیقی غرب جایگاه بالایی دارد و همیشه از وی به عنوان یک الگوی بزرگ در موسیقی یاد می کنند. بسیاری از افراد از وی به عنوان پدر موسیقی غربی یاد کرده اند.

یوهان سباستیان باخ

یوهان سباستیان باخ

 

اثار ساخته شده توسط این هنرمند بزرگ آنقدر نکات آموزشی دارد که در آموزش موسیقی همیشه از آثار وی به عنوان مهمترین آثار آموزشی استفاده می کنند و می توان گفت به تنهایی آثار این هنرمند بزرگ موسیقی دنیا خود یک کتاب آموزش موسیقی است وقتی شما به آثار یوهان سباستیان نگاه می کنید چیزی جز خلاقیت و ذوق بالای هنری نمی یابید.

وی علاوه بر اینکه یک آهنگساز و پیانیست بزرگ بوده بلکه یک معلم بزرگ نیز بوده است. همیشه از باخ به عنوان یک الگوی بسیار خوب در خلاقیت یاد می شود کسی که هیچ وقت خود را اسیر قوانین موسیقی نکرد و همیشه یک آهنگساز خلاق و با ذوق بوده وقتی آثار باخ را مطالعه می کنید متوجه یک تفاوت عمده با بیشتر آهگسازان هم دوره و یا دوره های بعد از وی می شوید آنهم خلاقیت خاصی که باخ در تکنیک های آهنگسازی داشت.

“باخ یکی از موسیقیدانان آلمانی بود که در سال ۱۶۸۵ چشم به جهان گشود و در سال ۱۷۵۰ از دنیا رفت. وی نوازندگی ویولن را از پدرش آموخت.باخ بعد از مرگ پدر و مادرش بابرادر بزرگ خود زندگی می کرد باخ ارگ را از برادرش یاد گرفت. پس از یادگیری ارگ نزد برادرش در سن ۱۸ سالگی به عنوان نوازنده ی ارگ در کلیسا شروع به فعالیت کرد. اما از آنجا که مسئولین کلیسا معتقد بودند باخ بیش از حد بداهه نوازی می کند باخ شغلش در کلیسا را از دست داد. شاید می توان همین نکته را مصداق خلاقیت بالای باخ در موسیقی دانست همیشه افرادی که خلاق هستند کمتر به دنبال محدودیت ها هستند و بیشتر دلشان می خواهد خلاق باشند و محدودیت ها مثل زنجیر دست و پاهایشان را نبندد. باخ نیز به عنوان یک موسیقدان جوان و نابغه از این قاعده مستثنی نبود!

پس از آنکه در آن کلیسا شغلش را از دست داد باخ به کلیسای دیگری رفت و در آنجا نیز شروع به کار کردن کرد این کلیسا در شهر وایمار بود که او در این کلیسا باید هر ماه یک قطعه ی جدید برای گروه کر و ارگ می نوشت! اینبار کسی در این کلیسا با بداهه نوازی باخ مشکل نداشت و باخ از همین جا فرصت پیدا کرد شاهکار های تکرار نشدنی و زیبای خود را با نبوغ فراوانی که داشت تقدیم دنیای موسیقی کند. قطعاتی که هر کدام یک کلاس درس برای علاقمندان به یادگیری موسیقی می باشد.

یوهان سباستیان باخ

یوهان سباستیان باخ

 

از جمله آثار یوهان سباستین باخ را می توان دو جلد کتاب پرلود و فوگ به نام پیانوی تعدیل شده  نام برد که تا به امروز با اینکه چند قرن گذشته ولی همچنان مرجعی قوی برای موسیقی پیانو است! ” ( برگرفته و خلاصه ای توضیحات کتاب آموزش پیانو دامیز-بلیک نیلی راجع به باخ)

در کتاب تاریخ موسیقی غرب اثر هیو ام.میلر و دیل کاکرل در صفحه ی ۱۲۰ فصل ۱۸  راجع به باخ عینا چنین آمده است:

“یوهان زباستیان باخ (۱۷۵۰-۱۶۸۵) پرلود های کرال ارگ در همه ی فرم ها ، توکّاتاها ، پرلود ها، فانتزی ها و فوگ های یوهان زباستیان باخ نقطه ی اوج آثار موسیقی ارگ دوره ی باروک هستند. اثار هارپسیکورد وی __ سوییت ها، پارتیتا ها، انوانسیون ها ، پرلود ها و فوگ ها __ نیز هر کدام قله ی نوع موسیقیایی خویش محسوب می شوند. موسیقی گروهی باخ شامل سونات های باهمراهی و بدون همراهی ، شش کنسرتوی براندنبورگ (کنچرتو گروسّو) چهار سوییت هنر فوگ شاهکار هایی برای ویولن و یک تا چهار هارپسیکورد است. ایثار موسیقیایی و هنر فوگ شاهکارهایی منحصر به فرد هستند که در کنار کلاویه ی درست تعدیل شده از برترین نمونه های کنترپوآن باروک محسوب می شوند.” در ویدئو زیر یکی از قطعات باخ اجرا شده است:

منبع: این مقاله متعلق به سایت اموزش موسیقی چارگاه می باشد.

 

 

[button color=”green” size=”medium” link=”https://www.chargah.ir/wp-content/uploads/2019/03/Bakh.mp4″ icon=”” target=”true”]دانلود ویدئو[/button]

مدیریت سایت وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *