خانه / آموزش نرم افزار / آموزش اف ال استودیو-اشتباه رایج کاربران اف ال استودیو
کانال تلگرام چارگاه

آموزش اف ال استودیو-اشتباه رایج کاربران اف ال استودیو

آموزش اف ال استودیو

یکی از رایج ترین اشتباهات موجود کاربران نرم افزار اف ال استودیو شبیه سازی اشتباه فضای ۶/۸ و۳/۴و… در این نرم افزار است این اشتباه حتی در آموزش اف ال استودیو توسط مدرسان این نرم افزار هم دیده می شود در این آموزش نرم افزار اف ال استودیو یک نمونه از نحوه ی آماده سازی فضای ۶/۸ برای ساخت ریتم ۶/۸ شاد و غمگین در اف ال استودیو آموزش داده شده است البته این موضوع را به طور کامل در دوره ی آهنگسازی و تنظیم آموزش داده ام چرا که علاوه بر تغییراتی که در این ویدئو آموزش داده ام باید تغییرات دیگری داده شود تا فضا به طور کامل برای کسر میزان ۶/۸ آماده شود بسیاری از افراد به اشتباه گمان می کنند با نت نویسی بروی فضای ۴/۴ خود نرم افزار که به صورت پیش فرض آماده شده است می توانند احساس ریتم ۶/۸ را شبیه سازی کنند در صورتی که ما از تئوری می دانیم که ۶/۸ همه جا ۶/۸ است مگر می شود با تغییر ولوم ها این محیط را شبیه سازی کرد!!!

اف ال استودیو ( Fl studio) نرم افزار آهنگسازی و تنظیم میکس و مسترینگ
اف ال استودیو ( Fl studio) یک DAW قدرتمند محسوب می شود

بنده به طور کامل هم در دوره ی تئوری و هارمونی و هم در دوره ی آهنگسازی و تنظیم این موضوع را گفته ام که کسر میزان و … در همه جا واحد است و اصلا مفهوم آن را توضیح داده ام متاسفانه این اشتباهات توسط مدرسان و کاربران روز به روز در حال گسترش است و ما می بینیم بزور می خواهند هر ریتمی که میخواهند را به خورد  پیش فرض نرم افزار که ۴/۴ است بدهند در این ویدئو آموزش اف ال استودیو این مسئله کامل مورد بررسی قرار گرفته شده است و برای اینکه دوستان بهتر متوجه شوند هم در محیط پیانو رول توضیح داده ام هم در خط حامل ویدئو را ببینید این درس یکی از قسمت های کوچک دوره است که شما میتوانید برای یادگیری کامل این مطلب دوره ی آهنگسازی و تنظیم را تهیه کنید چرا که ما در دوره هدفمان این است که شما با خلاقیت خودتان فضای مختلف را شبیه سازی کنید البته در دوره ی تئوری و هارمونی به طور کامل با اصل این موضوع آشنا می شوید تا بتوانید در نرم افزار های مختلف انواع فضا ها را شامل ساخت ریتم ۶/۸ با اف ال استودیو ، کیوبیس و… را شبیه سازی کنید…

 

کانال تلگرام چارگاه-@chargah

11 دیدگاه

  1. سلام. خسته نباشید. ببخشید من میخواستم اهنگا رو انالیز کنم اما توی شناخت سازها مشکل دارم. اصلا نمیدونم توی اون اهنگ چه سازیه که داره نواخته میشه. ویدیویی اموزشی چیزی هس که بشه صدای تموم سازهارو حتی ساز درامز و سازهای کوبه ای و…. یاد گرفت؟؟؟؟ ی سوال دیگه. هدفونی هس که واسه انالیز و تشخیص صدای دقیق سازها باشه؟ یعنی صدای خواننده کمتر و صدای سازها بیشتر به گوش برسه؟؟؟

    • سلام مرسی
      اینکه دارید موسیقی که گوش میدید رو آنالیز میکنید قدم بسیار مثبتی هست که باید ادامه اش بدید به شرط اینکه موسیقیتون خوب و استاندارد باشه راجع به سوالتون :
      تشخیص ساز تو یک قطعه کاملا به شناخت شما از سازهای مختلف بستگی داره (همون سازشناسی) ابتدا باید سازهارو بشناسید تا گوشتون بتونه تفکیکشون کنه من تاحالا هدفونی با این ویژگی ندیدم و کسی هم اینکارو انجام نمیده چون یک مهارت گوشی و قابل تقویت هست (تمرین میخواد) ,تقریبا همه ی صداهای موجود تو یک قطعه کاملا باگوش قابل تفکیک و قابل شناسایی هستن موزیسین های خبره ای هستن که حتی نت هاشونم تشخیص میدن!!! صدای خواننده هم جزئی از قطعه هست اینکه صداشو حذف کنید کمکی به حالتون نمیکنه انگاری که صدای یک سازرو حذف کردید چراکه اصل قضیه که گوشتون تو این زمینه ضعیف هست همچنان باقی میمونه!!!
      یک نکته ای رو فراموش نکنید به نسبت اطلاعات و مهارت گوشتون آنالیزتون دقیق و حرفه ای میشه پس به جای راه حل های میانبر این دو جنبه رو تقویت کنید که نیازی به هیچ وسیله ای جز دانش و مهارتتون نداشته باشید….

      راجع به ویدئوی آموزشی توی دوره ی آهنگسازی همین سایت برای سازهای کوبه ای و درامز و بیس و سازهای الکترونیک بنده آموزش گذاشتم و همچنان میذارم هم نحوه ی چیدنشون هم شناختشون …
      تو برنامه های سایت قرار میدیم که به صورت جداگونه سازشناسی هم اگر شد به سایت اضافه کنیم تا نیاز کسایی که میخوان صرفا راجع به سازهای مختلف بدونن برطرف بشه…
      سپاسگزارم از همراهیتون

    • دوست من یک خواننده ام البته به تازگی شروع به کار کردم و در حوضه بازی سازی هم فعالیت میکنم اگه می خواهید صدا سازبشنوید در برناکه اف ال استدیو اسماشون نوشته و اونها اسم های اصلیشون یک بار با هدفون گوش بده تیکه های صدا رو وقتی اهنگ گوش میدی خودت متوجه میشی

  2. سلام اقای اسحاقی لطفا چطور میشه پروژه هام براتون بفرستم چک کنید

  3. سلام جناب.. من از بچگی اهنگسازی با کیبورد کار کردم.و کلی ایده دارم اما میخام آهنگسازی رو صفرتا صد یاد بگیرم یعنی از اول اول اصولی بتونم با اف ال و بقیه نرم افزارا هم خوبکارکنم.باید الان دقیقا چه اموزشی رو تهیه کنم؟

  4. عزیز یه سوال؟
    چرا ریتم شیش هشت بود؟؟ در اف ال شش و دو زدید؟؟
    فلسفه دو رو میشه مختصر توضیح بدید؟؟
    مگر نباید ۸ زده میشد؟؟

  5. اگر اشتباه نکنم شما مخرج رو بر اساس دولاچنگ که ۱/۱۶ میشه حساب کردید،
    ونسبت به نت چنگ که ۱/۸ نسبت به نت گرد حساب ننوشتید،،،
    یه جا دیدم که گفته بود
    چون یه نت چنگ در واقع دوتا دولا چنگ هست،،بخاطر همین باید در اف ال نوشته بشه
    ۶/۲
    ولی هرجور فکرشون میکنم با اینکه درست هست ولی نمیتونم هضحمش کنم چرا ۲؟؟؟
    اگر بر اساس نت چنگ هست باید نوشته باشه ۶/۸ یعنی شش ضرب به ارزش زمانی ۱/۸ (چنگ نسبت به گرد)
    اگر بر اساس دولا چنگ هست باید نوشته بشه ۶/۱۶ یعنی شش ضرب به ارزش زمانی ۱/۱۶ (دولاچنگ نسبت به گرد)

    من موندم جریان ۲ چی هست؟؟

    • سلام تا حدودی پاسخ رو خودتون دادید دقت کنید میزان بندی اف ال استودیو از لحاظ مفهومی با اون مفهومی که در تئوری یادگرفتید شبیه ولی شکل پیاده سازیش شبیه نیست تو اف ال استودیو موقع تنظیم میزان دو تا عدد هست اولی عددی هست که تعداد beat در هر میزان رو نشون میده دومی عددی هست که ارزش هر بیت رو مشخص میکنه منتهی این عدد با اون عددی که در تئوری دیدید یه فرقی داره در تئوری موسیقی وقتی ما میگیم نت مثلا سیاه ۱/۴ هست شما باید این رو بپرسید این عدد نسبت به چی شده ۱/۴ درواقع وقتی ما میگیم نت سیاه ۱/۴ هست داریم نسبت به یک واحد مشخصی میسنجیم که براساس اون نت چنگ میشه ۱/۸ یا نت سفید میشه ۱/۲ که شما هم اشاره کردید به این موضوع ولی چیزی که مهمه این اعداد نیست مهم اون نسبت و ارتباطی هست که بین مثلا چنگ و سیاه وجود داره مهم این مفهومه که دو تا نت چنگ میشه یک نت سیاه یعنی اگر به یک نت سیاه عدد ۴ رو بدیم اونوقت یک چنگ میشه چی؟ میشه ۲ چون اون نسبت اصلیه ثابته اونوقت اگر به یک نت چنگ عدد ۲ رو بدیم دو لاچنگ میشه چی؟ ۱ دقت کنید عدده مهم نیست مهم نسبت مهم اون ارتباط منطقی بین کشش ها هست مهم اینه در هر صورت مثلا نسبت نت سیاه به نت چنگ ثابته اگر با اون مقیاس ۱/۴ و ۱/۸ بخواید بسنجید نسبت نت سیاه به نت چنگ (۱/۴ تقسیم بر ۱/۸) میشه عدد ۲ اگر بخواید با این مقیاس که نت سیاه عدد ۴ هست و نت چنگ عدد ۲ هست هم بسنجید باز هم نسبت این دو عدد ۲ میشه اینارو توضیح دادم که اصل قضیه دستتون بیاد حالا برگردیم به اف ال در اف ال استودیو هر نت دولا چنگ برابر عدد ۱ هست بنابرین هر چنگ میشه عدد ۲ شما به این خاطر این عدد رو هضم نمی کنید چون دارید با یک مقیاس دیگه می سنجید ولی وقتی نسبت نت ها رو حساب میکنید میبینید اون ارتباط منطقی بین نت ها عوض نمیشه ثابت میمونه مثلا نسبت بین سفید به دو لاچنگ اگر یک سفید ۱/۲ باشه و یک دولاچنگ ۱/۱۶ بازهم میپرسم این عدد ها نسبت به چی؟ اگر نسبت سفید به دولاچیگ رو حساب کنید میشه عدد ۸ ( ۱/۲ تقسیم بر ۱/۱۶) حالا اگر ما به یک دولا چنگ عدد ۱ رو بدیم خودتون حساب کنید نسبت سفید به دولاچنگ باتوجه به اینکه هر دولاچنگ عدد ۱ هست چه عددی میشه؟ با ارتباط منطقی بین این دو کشش بازهم نسبتشون تغییر نمیکنه! برای درک این موضوع هم اون نمودار درختی که ارتباط بین کشش ها رو نشون داده خیلی کمکتون میکنه…
      کافیه د رحالت های مختلف نت نویسی کنید و اکسپورت بگیرید کاملا مشخص میشه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آپلود فایل